Nový občanský zákoník ukládá podnikatelům řadu povinností, jak a o čem mají spotřebitele informovat. Říká, že vše, co nám podnikatel sděluje, má být jasné a srozumitelné, tedy v češtině! Na nejasné informace a dvojsmysly by měli doplatit prodejci – podle nového občanského zákoníku má v pochybnostech vždy platit to, co je pro spotřebitele výhodnější.

Největším strašákem pro spotřebitele se ale stala nová úprava záruční doby. Délka záruky bude s největší pravděpodobností nástrojem konkurenčního boje mezi obchodníky. Navíc prvních šest měsíců je zákazník při reklamacích dostatečně chráněný tím, že odpovědnost za vady na výrobku, které nevznikly špatným zacházením, je vždy na straně obchodníka.

A prodejce bude muset prokázat, že vada na zboží v době jeho prodeje nebyla, jinak bude muset danou věc opravit, v případě větší vady vyměnit. Od sedmého do 24. měsíce pak bude prokazování, jak a kdy byl výrobek poškozen, na straně zákazníka.

Novinka se týká kamenných obchodů i e-shopů. Možnost vrátit zakoupené zboží internetovému prodejci do 14 dnů bez uvedení důvodu a dostat od něj zpět své peníze se s novým občanským zákoníkem nezměnila.

Lhůta pro uplatnění práv z vad

Lhůta pro uplatnění práv je vlastně to, co se dříve nazývalo záruční lhůta, a začíná běžet dnem převzetí zboží, nikoliv tedy například datem výroby spotřebiče! Jestliže obchodník během této doby zboží vymění za jiné, nezačne běžet nová záruční doba ode dne převzetí věci, jako tomu bylo doposud. Záruční lhůta tedy bude 24 měsíců od data prvního nákupu zboží, a i když spotřebitel během tohoto období využije práva na výměnu zboží za nové, běží stále původní lhůta. V nové úpravě totiž chybí ustanovení, že s výměnou věci nebo součástky běží nová záruka či nová lhůta k uplatnění vad. Podle tvůrců zákoníku to byl jejich výslovný záměr, aby nedocházelo ke zneužívání práva. Pokud je zboží vadné, chtějte raději peníze zpět. Když si věc koupíte znovu, budete mít zase dva roky na uplatnění vad.

Pokud se na zboží vyskytne vada, nebude již napříště podstatné, zda se jedná o vadu opravitelnou či neopravitelnou. Důležité bude, jestli vada představuje podstatné nebo nepodstatné porušení smlouvy. Pokud vada představuje podstatné porušení smlouvy, může si spotřebitel vybrat mezi odstoupením od smlouvy, slevou či výměnou za nové bezvadné zboží, a může dokonce trvat i na opravě.

Slevu můžete například požadovat v případě, když vám prodejce nemůže dodat novou věc bez vad, případně vyměnit nebo opravit část s kazem. Pozor, zlevněné zboží už napříště nemůžete reklamovat.

Ale pozor – pokud včas neurčíte způsob, jakým chcete reklamaci vyřídit, bude se porušení smlouvy považovat za nepodstatné a vy můžete ztratit nárok na odstoupení od smlouvy nebo výměnu!

Jak dlouhá je záruka?

U spotřebního zboží zůstává záruční doba stejná, jako byla, tedy dva roky. Zároveň je možné sjednat si záruční dobu delší – vždy to ale musíte mít podložené smlouvou. Naopak zkrátit záruční dobu ve smlouvě jde jedině v případě, že kupujete už použité spotřební zboží.

Pokud je na obalu, v návodu nebo v reklamě uvedena doba použitelnosti delší než 24 měsíců, je to stejné, jako by na tuto dobu byla poskytnuta smluvní záruka. Zboží pak po uvedenou dobu musí být použitelné k obvyklému účelu a zachovat si obvyklé vlastnosti. Prodejce je vázán ze záruky minimálně stejnou dobu jako výrobce, a pokud se v různých dokumentech liší informace o tom, jak je záruka dlouhá, platí ta delší. Pokud se ale liší informace na obalu a ve smlouvě, platí lhůta uvedená ve smlouvě.

Záruční list je váš trumf

Prodávající musí na žádost každému kupujícímu písemně potvrdit jeho práva z odpovědnosti za vady, na které má ze zákona nárok. Důležité je zejména to, jak dlouho trvají, jaký mají rozsah a kde je uplatnit.

Pokud prodávající vystaví záruční list, poskytuje tím záruku za jakost, tedy garantuje zákazníkovi něco navíc oproti běžnému standardu. Stejnou váhu má také taková záruka uvedená ve smlouvě nebo na obalu výrobku. V žádném případě nemůže záruka vylučovat nebo omezovat zákonnou odpovědnost prodejce a spotřebitel má svá práva, i když mu je prodejce písemně nepotvrdil. Práva spotřebitele nelze vyloučit ani omezit, a to ani kdyby s tím spotřebitel souhlasil.

Výměnu věci nelze požadovat, pokud by taková výměna byla z povahy věci neúměrná. Jak se bude taková úměrnost posuzovat? Třeba tím, že vadu je možné odstranit bez zbytečného odkladu, tedy například dotažením šroubku nebo výměnou nefunkční baterie.

Přiměřenou slevu můžete požadovat prakticky za jakoukoliv vadu. Ale pokud se domluvíte na slevě, tak prodávající už nebude odpovídat za to, že se stejná vada vyskytne znovu. Sami si pak můžete zvolit, zda věc necháte opravit prodávajícího, nebo si to zařídíte jinde a rychleji.

Příklady

Musí mít výrobek vždy záruční list? K pračce jsme ho nedostali a opravář ho vyžaduje.

Ke zboží nemusí být vždy záruční list. K uplatnění reklamace stačí i doklad o koupi. Pokud opravář (servis) odmítá vyřídit reklamaci, obraťte se přímo na prodávajícího.

Když si koupím nádobí, na které je celoživotní záruka, tak to tak opravdu je?

Pokud prodávající tvrdí, že na zboží poskytuje doživotní záruku, měl by toto i dodržet. Je ovšem nezbytné se seznámit s tím, co znamená tato doživotní záruka - jaké jsou její podmínky a omezení. Také je třeba vždy počítat s tím, že prodávající může odejít třeba z trhu atd. Každý nákup je tedy třeba důkladně zvážit.