Vedoucí táborů jsou podle občanského zákoníku odpovědní za náležitý dohled nad svěřenými dětmi.

Vedoucí, který vykonává nad dětmi dohled, bude odpovědný pouze za předpokladu, že dohled zanedbal. Zanedbání dohledu je vždy nutné posuzovat podle každé konkrétní situace. Příklad: Pokud například vedoucí nechají koupat děti samotné v rybníku a některé z nich by se topilo, budou za újmu na jeho zdraví plně odpovědní. Jestliže si však dítě odře koleno během hry, tak za takový úraz vedoucí zpravidla odpovědný nebude.

Když dítě způsobí škodu

Na dětském táboře může také dojít k situaci, kdy dítě poškodí cizí věc nebo zraní svého kamaráda. V takovém případě bude hrát roli několik faktorů: Nejprve bude nutné posoudit, zda dítě s ohledem na svůj věk mohlo být za způsobenou škodu odpovědné, tedy zda bylo schopno posoudit následky svého jednání a své jednání ovládnout. Pokud dítě bylo schopné následky svých činů posoudit, tak zůstává ještě ke zvážení případná odpovědnost vedoucího, který nad dětmi vykonával dohled. Jestliže byla škoda způsobená zanedbáním dohledu, měla by být nahrazena společně a nerozdílně vedoucím i dítětem, které škodu způsobilo. Je také samozřejmě možné vzít v potaz i případné spoluzavinění poškozeného (např. děti se poperou).

Nad hygienou bdí hygienické stanice

Máte strach, aby váš potomek nemusel chodit na záchod do lesíka a mytí neodbýval v potoce? Chod tábora po hygienické stránce upravují nejrůznější vyhlášky a v krajním případě také trestní zákoník. Dodržování hygieny navíc pravidelně kontrolují pracovníci hygienických stanic.

Nedostatek jídla, neexistující pitný režim nebo špatné hygienické podmínky můžou být nejen důvodem k uzavření tábora, ale i k jeho reklamaci. „Jestliže tábor nesplnil podmínky, které předem deklaroval (např. ve smlouvě), či přímo porušil veřejnoprávní úpravu, je možné uplatnit reklamaci,“ vysvětluje právník Petr Novák z Vašenároky.cz. Důvodem pro reklamaci může podle něj být například chybějící rodilý mluvčí na cizojazyčném táboře, jehož působení bylo slíbeno. 

Jak postupovat při reklamaci tábora

Reklamaci adresujte přímo pořadateli tábora.

Pořadatel tábora má podle zákona o ochraně spotřebitele povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů od jejího uplatnění.

Jestliže reklamaci zamítne, nezbývá než řešit spor mimosoudní a následně také případně i soudní cestou.

Pro uplatnění práva u soudu je však nutné doložit dostatek důkazů´, jako fotografie, videozáznamy, či zajistit případné svědky.

V případě tábora nebudou platit stejné podmínky pro náhradu škody nebo nároky z vad jako v případě zájezdu, kde je pořadatelem cestovní kancelář. Některé znaky zájezdu jsou sice u tábora naplněny, ale ne všechny, a proto nejde odpovědnost za vady nebo nedostatky zájezdu vztáhnout také na tábor.

Nicméně bude v případě špatného stravování nebo ubytování dána odpovědnost a možnost se domáhat nápravy stavu nebo náhrady škody.