Do Mánesa se tak po 80 letech vracejí díla, jako třeba Štyrského Člověk sépie z roku 1934, ze stejného roku je s ním související dílo malířky Toyen Magnetová žena či Štyrského Tekutá panenka z téhož roku. V Čechách jde o velmi známé práce, například Štyrského malba Člověk sépie byla před osmi lety použita na přebalu autorovy monografie. "Vzhledem ke komornímu charakteru výstavy a pojistné hodnotě děl bude vstup na přehlídku kapacitně omezen," uvedl Vladimír Lekeš, majitel pořádající Adolf Loos Apartment and Gallery. Obrazy Toyen a Štyrského patří k nejdráže prodávaným dílům na tuzemských aukcích.
Když roku 1924 vyšel ve Francii Manifest surrealismu, českých umělců se příliš nedotkl, jejich kontakty s francouzskou scénou tehdy ještě nebyly příliš těsné. Ty první vznikly roku 1925, kdy Jindřich Štyrský a Toyen navštívili 1. výstavu surrealismu v pařížské galerii Pierre. Postupně se o surrealismu začalo psát a začali se mu věnovat i další umělci. Skupina surrealistů v Československu byla založena v roce 1934, vedle Štyrského a Toyen do ní patřili také František Muzika, Vincenc Makovský, Karel Teige, Vítězslav Nezval, Konstantin Biebl či Jaroslav Ježek. Roku 1938 ji Nezval rozpustil.
První výstavu Skupiny surrealistů v ČSR uspořádal spolek Mánes, konala se od 15. ledna do 3. února 1935 a byla o 14 dní prodloužena. Vystavovali na ní Štyrský, Toyen a Makovský, katalog připravili Teige a Nezval, který vymyslel i surrealistický výklad jednotlivých obrazů.