Mnozí majitelé dronů často nevědí, že potřebují pro jejich komerční využití dostat povolení od Úřadu pro civilní letectví. Jakmile začnou své fotografické úlovky zpeněžovat, musejí mít speciální licenci, tzv. povolení k provozování leteckých prací, s nímž jde ruku v ruce povinnost mít pojištěnou odpovědnost za škody způsobené provozem dronu. Pokud oprávnění a pojištění nemají, říkají si o pokutu i o předem prohraný spor o odškodné za újmu na zdraví či škodu na majetku.

"Každý pilot dronu, ať už menšího či většího, komerčního nebo ne, by měl být seznámen se základními pravidly provozu, která přesně stanovují, kde se smí nebo nesmí létat. Přesto dochází k nepříjemným nehodám, kdy i při dodržení všech pravidel se může dron 'zalétnout' z důvodu technické chyby a způsobit škodu na majetku či zdraví," uvedl upisovatel pojištění letadel v Allianz Tomáš Gratzl. Pro ČR je roční sazba pojistky 7840 Kč, pro Evropu 9800 Kč.

Allianz v roce 2014 zaznamenala značný nárůst předepsaného pojistného v pojištění dronů, zhruba o 300 procent proti předešlému roku. Loni v rámci likvidace pojistných událostí uzavřela jeden případ z této oblasti a vyplatila 80.000 Kč poškozenému. "Domníváme se ale, že majitelé dronů sází při menších škodách jen na ústní dohodu. K nehodám dronů se totiž přistupuje jako ke klasické letecké nehodě a s tím jde ruku v ruce složité a velice detailní vyšetřování každého případu. Zdá se, že dokud to jde, snaží se lidé tomuto procesu vyhnout," dodal Gratzl.

Přestože drony malých rozměrů se dnes v médiích objevují hlavně v souvislosti s tématem hrozby ztráty soukromí, riziko poškození cizího majetku či úrazu se nevyplácí bagatelizovat, a to i s ohledem na zvýšení částek za odškodnění fyzické a psychické újmy, které loni přinesl nový občanský zákoník. V kategorii dronů určených pouze pro rekreaci je zatím pojištění povinné jen v případě, že dron váží více než 20 kg.