Elizabeth Woyke - 23. 5. 2008

Forbes.com
Autor: Archiv

Nejnetrpělivěji očekávaný mobilní telefon tohoto roku je příští generace telefonu iPhone od firmy Apple. Pro opravdové fajnšmekry je poslední iPhone posázený diamanty a to od londýnského klenotníka Amosu. Cena je dvacet tisíc britských liber, tedy asi třicet devět tisíc šestset amerických dolarů.

Dokonce i iPhone za čtyřicet tisíc dolarů vypadá vedle mobilu 8800 Arte od australského designéra Petera Aloissona jako chudý příbuzný. Tato luxusní verze telefonu Nokia nabízí jedinečně navržené vyzváněcí tóny, obrázky pro pozadí displeje a kryt z osmnácti karátového bílého zlata. Je obalená ve více než šesti set osmdesáti bílých a růžových briliantech. Nepokrytý zůstává jen displej a odklápěcí klávesnice.

V obrazech: 10 smyslně inspirujících mobilů

V obrazech: Co o vás říká váš mobil

V obrazech: Mobily, které vám mohou zachránit život

V obrazech: 10 finančně dostupných mobilů

V obrazech: 10 žhavých her pro mobily

V obrazech: 10 žhavých Wii her

Takto vyšperkovaný telefon je opravdovým zázrakem. A za osmdesát pět tisíc euro (tedy sto třicet čtyři tisíc dolarů) se rovná ceně za univerzitní vzdělání (v anglosaských zemích, pozn. red.).

Tyto superluxusní telefony jsou neobyčejně fascinující pro celý komunikační průmysl. Zatímco výrobci mobilních telefonů jako je Nokia, Samsung a Motorola prodají miliony telefonů za cenu čtyřiceti dolarů na trhy jako je Čína, Rusko nebo Indie, malé firmy jako je Amosu nebo Peter Aloisson se zaměřují na mnohem menší vzorek populace, který se nachází na opačném konci trhu.

Módní firmy a výrobci aut ukazují, že mají zájem o kvalitní design. Minulý týden představil Christian Dior telefon za pět tisíc dolarů a tento tah se podobá úspěšné kosmetické kampani. Výrobce hodinek Tag Heuer zase přišel s telefonem se zadní částí potaženou krokodýlí kůží. Stojí šest tisíc dolarů. Porsche a Lamborghini mají své telefony. Minulý rok se vyrobila speciální edice telefonů, jež vzešla ze spolupráce Ferrari a Vertu - britským výrobcem luxusních verzí telefonů, vlastněný firmou Nokia.

Výrobci luxusních telefonů říkají, že konstantní nabídková "masáž" nakupujících rozšiřuje trh tím, že luxusní telefony popularizuje a dostává je do povědomí lidí. "Mobilní telefony se stávají objektem lidské touhy a to stále více," říká Alberto Torres, prezident společnosti Vertu.

Co tedy takový telefon za několik tisíc dolarů nabídne, co má navíc v porovnání s telefony v řádu stovek dolarů? V případě firmy Vertu, jejíž telefony se pohybují v rozsahu od čtyř tisíc dolarů do tří set tisíc dolarů, je rozdíl především ve výrobních materiálech. Mobily mají speciální displej ze safírového skla, který je odolný proti poškrábání, titanovou konstrukci, rubínové spojnice ( aby se co nejméně opotřebovaly), pravou kůži a některé modely mají dokonce zlatou a platinovou úpravu.

"Podpis" určité značky obsahuje detaily z oblasti šperkařské nebo hodinářské. Jejich luxusní řada je inspirována luxusními automobily, propojuje využití uhlíkových vláken a kaučuku. Nejnovější telefony firmy Vertu, řada "Constellation", tedy česky "Souhvězdí", má evokovat klasické letectví.

Další věcí je puntičkářsky dokonalá konstrukce. I když telefony firmy Verta nesou technologii Nokia, jsou vyráběny odděleně. Některé modely mají více než pět set součástek, všechny ručně vyrobené v Evropě. Torres to přirovnává k procesu výroby jiného luxusního zboží jakou jsou hodinky, tašky nebo auta.

Telefony jsou vyráběny tak, aby měly dlouhou životnost - tedy pevnou konstrukci plus klasický design. Vertu testuje některé telefony tak, že přes ně nechá přejet auto. Podle Torrese je cílem, aby telefony byly funkční po dvacet let a to i když jejich uživatelé je mnohem dříve vymění za jiný.

Tato kombinace zaujala klientelu horních deseti tisíc - například výkonného šéfa Ferrari Jeana Rosta, Beyoncé, Gwyneth Paltrow, Catherine Deneuve nebo Michelle Yeoh. Tito lidé si za své mobily také zaplatili. "Jsme velice opatrní na to, abychom někomu telefony dávali," říká Torres. "Myslíme si, že je lepší, když si lidé telefon koupí a tím jsou pak značce oddaní."

Podle firem s luxusními telefony si jejich zboží může dovolit spousta lidí. Vertu zaznamelana trojnásobný nárůst zákazníku za roky 2006 a 2007 a zažívá nyní dobu rozmachu, otevírá více samostatných obchodů zahrnujících první obchody v USA v newyorských hotelích Wynn Las Vegas a Plaza. Navzdory zpomalující se ekonomice říká Torres, že USA je nejrychleji rostoucím trhem pro jejich značku.

Myslí si také, že luxusní telefony jim v prodeji brzy přinesou miliardy. Někteří analytikové však říkají, že luxusní mobily nebudou nikdy tak populární jako designerské hodinky, tašky a auta. Neuvěřitelná rychlost v oblasti inovací technologií mobilních telefonů znamená, že telefony nebudou nikdy tak oceňované jako je třeba značka Rolex, poznamenává Pamela Danzinger, expertka na marketing luxusního zboží. A navíc telefony, jež lidé nosí téměř všude a nejsou na ně dostatečně opatrní, mohou být snadno ztraceny, tudíž jde o riskantní investici, dodává ještě.

"Je to velmi omezený trh," říká Danziger.

Existují tu však dvě výjimky a to jsou mladí muži, kteří se čím dál více vzdávají luxusních hodinek protože mobilní telefon je vám také schopný ukázat čas, tudíž proto by eventuálně mohli utratit peníze za luxusní telefon.

A druhá výjimka: extrémně bohatí lidé, kteří chtějí jen to nejlepší z nejlepšího ve všech možných odvětvích.


A na závěr: koupit si telefon za deset tisíc dolarů není otázka logiky. Torres přirovnává luxusní telefony ke sběratelským kouskům Ferrari. "nemusí vydržet navždy nebo mít tu nejnovějjšíé technologii, ale je skvělé tato krásná auta řídt."