Celý název nové lodi je Crew Space Transportation (prostor pro transport posádky) a do projektu vývoje tohoto vesmírného zázraku se kromě výrobce letadel finančně zapojila i NASA.

Stovka v názvu vyjadřuje vzdálenost v kilometrech od zemského povrchu na oběžnou dráhu kolem Země. Plavidlo bude sestaveno tak, aby se v něm pohodlně svezlo sedm astronautů. Ti budou dopravováni k Mezinárodní vesmírné stanici nebo chystanému orbitálnímu komplexu Bigelow Aerospace, který by měl sloužit jako vesmírný hotel.

CST-100 bude větší než Apollo, ale menší než Orion a do vesmíru bude moci být vynášena běžnými raketami. A cena? Počítá se s částkou 18 milionů dolarů (asi 350 milionů korun).

Osvědčené součástky

Plavidlo bude užívat jednoduchou architekturu prověřených systémů a osvědčené komponenty, které vycházejí ze starší lodě X-37. Tu pro NASA v roce 1999 rovněž vyvinula fi rma Boeing. V roce 2006 si loď převzala tajná výzkumná skupina letectva USA.

Díky tomu, že se použijí již odzkoušené součástky, počítá se s nižšími náklady na vývoj. Také údržba a celkový provoz by měly být rovněž levnější. Vše je ovšem ve stadiu projektů, ale jak to vypadá, CST-100 bude pravděpodobně v příštích deseti letech nejběžnějším dopravním prostředkem ve vesmíru.

CST-100 bude dopravovat astronauty k Mezinárodní vesmírné stanici nebo chystanému orbitánímu komplexu
CST-100 bude dopravovat astronauty k Mezinárodní vesmírné stanici nebo chystanému orbitánímu komplexu
Autor: Boeing