Co vás na novém Tarantinově filmu zaujalo natolik, že jste roli vzal?
„Ten nápad. Že se bude točit film z doby před občanskou válkou o uprchlém otrokovi, který dostane šanci zajistit si svobodu. Ale nejvíc mě lákala možnost zahrát si padoucha.“
Proč je role padoucha tak lákavá?
„Protože vás nesvazuje žádná morálka. A u mojí postavy to platí dvojnásob – je to člověk, kterého bych osobně k smrti nenáviděl. Nemá v sobě ani kousek něčeho, čím by mi byl sympatický.“
Koho tedy hrajete?
„Jmenuje se Calvin Candle a je to příšerný, narcistický, rasistický a sebestředný parchant. Myslím, že v jedné osobě slučuje vše, co bylo na tehdejších otrokářích morálně zavrženíhodné. Máte zkrátka dojem, že ho zevnitř zvolna požírá zkaženost.“
Takže jste se v podstatě snažil, abyste byl divákům odporný?
„Ano. Třeba jsem chtěl, aby moje postava měla co nejzkaženější zuby, protože to jeho morální zkaženost ještě znásobí.“
A co ještě?
„Je ztělesněním rozporů. Je to rasista, který dokonce ani černochy nepovažuje za lidi. A přesto je jedinou otcovskou postavou jeho života právě černoch. Snaží se vědecky odůvodnit, proč je rasismus správný, přitom používá naprosto pomatenou argumentaci. Otrokáři zastávali jakousi bizarní teorii o lidské duši, aby si své chování mohli omlouvat. Pro někoho jako Calvin bylo otrokářství něco podobného, jako je pro ropného magnáta ropa: Poskytovalo mu možnost, jak udržovat v chodu plantáž a užívat si svého životního stylu.“
Když se poprvé objevíte na plátně, je u toho i Franco Nero. Ten si kdysi zahrál hlavní roli – otroka Djanga…
„Když Franco přišel na plac, všichni mu skládali poklony. Je to milý člověk, který dokonce v Itálii provozuje sirotčinec!“
Jak jste se těšil na svou první spolupráci s Quentinem Tarantinem?
„Hrozně moc. Jsem obrovským fanouškem jeho filmů. Baví mě, na čem jsou jeho filmy postavené, i jeho životní příběh, jak pracoval ve videopůjčovně a sledoval všechny ty nezávislé a brakové filmy, až se z něj stal odborník. Je zajímavé sledovat, s čím přijde příště. Nakonec, podívejte se na Hanebný pancharty, jak si po svém upravil dějiny druhé světové války.“
Jaké to bylo, točit na skutečné plantáži, kde kdysi umírali otroci?
„Skutečnost, že jsme se tam ocitli, obklopeni jakýmisi duchy minulosti, nás přiměla k tomuhle filmu přistupovat velice opatrně. Na řadu z nás některé scény působily velmi silně. Ale zároveň mi připadalo, že nás semkly. Pro mě bylo těžké jít před kameru a chovat se k ostatním tak, jak mi to předepisuje moje postava. Naštěstí jsem natáčel s lidmi jako Jamie Foxx a Samuel L. Jackson, kteří mi říkali, že jedinou možností, jak o tomto období dějin říci pravdu, je nebát se toho a nic nepřikrášlovat. Jakkoliv je děj filmu výplodem fantazie Quentina Tarantina, je současně historicky velmi přesný. Chtěl divákům ukázat to, co se tehdy skutečně dělo.“
Jaký byl Jamie Foxx, který ztvárnil Djanga?
„Nikdy jsem ještě nepoznal herce, který by vás takhle podporoval! James každého pobízel a byl obrovskou podporou pro všechny. A v roli Djanga, otroka, který se stane vlastním přičiněním svobodným člověkem, předvedl skvělý výkon. Na něm a na Quentinovi film stál a padal, to oni ho poháněli kupředu.“
Pozadu jistě nezůstala ani další hvězda – Samuel L. Jackson, který představuje Stephena.
„Moc se mi libí vztah jeho Stephena s mým Calvinem. On ve skutečnosti řídí celý dům a moje postava jen sbírá všechny zásluhy. Na něco takového potřebujete skvělého herce a tady, jakmile spatříte Samuela, je to doslova herecký ohňostroj.“
Jaký je Quentin Tarantino během natáčení?
„Ponoří se do své práce a je vám k dispozici na sto procent! Má v duchu každý záběr přesně rozplánovaný, ale současně vás podporuje v tom, abyste přicházeli s vlastními nápady, a je schopen během okamžiku napsat novou scénu.“
Musím přiznat, že jsem na toho vašeho záporáka zvědavý.
„To jsem rád. Mám-li být upřímný, pro mě by bylo nudné, kdybych stále točil stejné role. Chci zkoušet něco nového. Teď je na divácích, aby posoudili, jak jsem tuhle roli, kterou ode mě možná nečekali, zvládl.“