Před pěti lety Petr Jarchovský naznal, že po dlouhodobé spolupráci se scénáristou a spisovatelem Michalem Sýkorou si dá od detektivek pokoj. Do ruky se mu ale dostal Sýkorův námět detektivního-komediálního příběhu z akademického prostředí. Scénáristovi se v krátkém texu líbily netradiční prvky vztahového dramatu. Námět dohromady rozpracovali a diváci mohli Pozadí událostí sledovat v září na České televizi. O čem 4dílný příběh je?

Do čela univerzity byla zvolená nová děkanka Alice Klusová (Jitka Čvančarová), která chce vymýtit z fakulty vysoké školy všechny projevy sexismu. V seriálu je zobrazený jeden dlouhodobý vztah učitele a studentky a pak sex na jednu noc docenta Bohdanovského. Z toho pak mačistický detektiv Ondřej Zach vyvozuje, že je to na univerzitě běžné. Ve vyhrocené atmosféře ovšem došlo k vraždě studentky, kterou začala vyšetřovat lesbická kriminalistka Lída Stehlíková (Martha Issová). Divák postupně nahlíží na nejrůznější postavy univerzity a jejich temná tajemství a motivace.

Jako Sibyla

Jarchovský i Sýkora vyučují řady let na univerzitách a podle mnohých komentářů kritiků a veřejnosti jsou seriálové postavy odrazem skutečných lidí, s nimiž se tvůrci na akademické půdě setkávali. To ale Jarchovský odmítá s tím, že se nikým konkrétním neinspirovali, a že scénář vznikl dřív, než se o problému začalo na veřejnosti diskutovat: „Když jsem to psal, nevěděl jsem, že dotyčné osoby vůbec existují. A teď mi někdo bude podsouvat úmysl? Ve chvíli, kdy jsem se s tím, co jsme popsali před 5 roky, začal setkávat třeba na vlastní Alma mater, tak jsem si připadal trochu jako Sibyla,“ dodává s úsměvem Jarchovský.

K tvrdým kritikám, že je Pozadí událostí sexistické, stereotypizující, zkušený filmař nechtěl nejprve nic říkat: „Já jsem vždycky nesmírně nešťastný ze situací, kdy se jako autor mám vyjádřit ke kritice, protože z toho nemůžete vyjít čestně. Vždycky budete právoplatně podezřelý, že neunesete kritiku, že jste vztahovačný, ješitný. Já jsem se za těch 30 let, co píši scénáře, naučil, když do vás z různých stran šijí, kritiku musíte unést a mlčet. Když něco děláte, když tu hlavu vystrkujete, tak musíte umět kritiku přijmout. Zatnout zuby, snést to a jít dál.“ V tomto případě se ale podle Jarchovského kritika poprvé liší od těch dřívějších.