Nakolik mínění řadových Čechů odpovídá realitě? A složení hostů tvrzení, že ve Státní Opeře tančí elita ze sfér kultury, politiky, vědy a byznysu kořeněná zástupci šlechty? Minulé ročníky takovému konstatování zcela neodpovídaly. Jedna ze zahraničí dovezená star na atraktivitu mezinárodního kalibru nestačila a nestačí. I když platí, že pražský Ples v Opeře u nás nemá na poli rádoby hogo fogo bálů konkurenci. A také získal podporu starosty Vídně, aby v odkazu jejího legendárního Plesu v Opeře pokračoval. Stejně jako New York, Moskva, Baku a dalších šest metropolí.

Jak se tedy věci mají? Koho jiného jsem se měla zeptat, než ředitelky pražského plesu v Opeře, mladé a půvabné blondýny Zuzany Vinzens, která se jeví jako žena, jež má k tolik diskutovanému panoptiku daleko.

Jste ředitelkou Plesu v Opeře. Čím vás vlastně přitahuje?

Několik let jsem pracovala na operním festivalu Smetanova Litomyšl. Z té také pocházím. Ples v Opeře byl pro mě neuvěřitelnou organizační a produkční výzvou spojit hudbu, tanec design dohromady. Zároveň jsem měla dojem, že zůstávám v mně blízkém uměleckém prostředí. S odstupem čtyř let však musím říct, že jsem netušila, do čeho se pouštím a s čím se budu muset potýkat.

S čím se musíte potýkat?

S hledáním silných sponzorů, s bojem o institucionální podporu, se snahou o boření mýtů, kterými je ples opředen.

Jak vyvrátíte mínění valné části veřejnosti, že jde o akci pro vyvolené, na kterou ona finančně nedosáhne? A také o podnik pro snoby, mnohdy nevzdělané zbohatlíky, jež postrádají znalost etikety, mnohdy elementární vkus?

Nebudu tvrdit, že Ples v Opeře je akcí pro masy. Ale my se každý rok snažíme od lidí, jež vy, veřejnost může považovat za snoby, etikety neznalé zbohatlíky získat peníze na charitativní projekty. Kdo jiný by na nich měl participovat. A také si dovolím tvrdit, že dva a půl tisíce za nejlevnější vstupenku jsou přijatelné. Podobnou částku lidé dávají za koncert, sportovní událost, jež nikdo mezi podniky pro vyvolené neřadí. U nás je navíc v ceně neomezená konzumace vína, koktejlů, nealko nápojů, ale také večeře o pěti chodech, půlnoční raut, nemluvě o uměleckém programu.  

Video
délka: 00:39.29

Zákulisí Plesu v Opeře: Velké stěhování nádobí! Petr Novotný

Tím mi chcete říci, že člověk, který za vstupenku zaplatí patnáct, deset tisíc korun má stejný výběr, možnost konzumace jako ten, co dá dva a půl tisíce? Je nabídka skutečně stejná a liší se pouze formou obsluhy?

Ano, liší se formou obsluhy a umístěním v sále. Místo je pro řadu lidí důležité, garantuje skvělý výhled, soukromí a servis číšníků. Což je jiné, než když si musíte k rautu dojít, sama se obsloužit.

Ples v Opeře se anoncuje jako bál, na němž tančí elita ze sfér kultury, politiky, vědy a byznysu kořeněná zástupci šlechty. Opravdu této laťce dostojí?

Měřítko na elitu je velmi subjektivní. My se snažíme seznam zvaných sestavovat podle objektivních měřítek. Jsou v něm olympionici, rektoři vysokých škol, lékařské kapacity, v daném roce vyznamenané osobnosti. Ples každoročně navštěvuje kníže Rohan, letos uvítáme také pana Lichtenštejna s paní Kolowratovou. Také tu jsou primátoři Prahy a Vídně, starostové některých dalších měst, ředitel Národního divadla, šéfové velkých firem. To nejsou lidé, jež by obráželi desítky společenských akcí. Jejich přítomnosti si vážíme. Otázkou zůstává, v jaké míře se jim věnují média a jaký obrázek o akci se skrze ně dostává k široké veřejnosti. 

Video
délka: 02:00.59

Jako tři oříšky: Miss Chlebovská vybírá šaty na ples Markéta Reinischová, Petr Soukup

Jistě, ale na vás je, abyste na veřejnosti neznámou šlechtu, kapacity upozornili. Já kromě někdejšího primátora Prahy Svobody na plese v posledních letech zaznamenala bývalého starostu Prahy pět, kontroverzního pana Jančíka, jenž se svou partnerkou příliš parády akci nedělal.

Mnoho našich hostů si ale mediální pozornost nepřeje. Vloni jsme na plese měli marockou princeznu, která letos dorazí s dvojnásobně velkou skupinou přátel, ale chce si večer užít v soukromí. Fotografům pózovat odmítá. Vámi zmiňovaný pan Jančík je pravým opakem a pro média samozřejmě lákavým soustem. Co můžu ale dělat? Jedná se o veřejnou akci, vstupenky jsou volně v prodeji.

Nedávno mělo svůj velký bál i Brno. Odehrál se v Mahenově divadle, leč pořadatelé jej nazvali Plesem v Opeře. Nechci se bavit o diskutabilní úrovni akce, ale zajímá mě, zda organizátoři mají nárok značku Ples v Opeře používat...

S ohledem na probíhající právní úkony mohu říct jediné - značku Ples v Opeře má zaregistrovanou Národní divadlo Praha. A akce jako Ples v opeře Brno ji podle mého názoru poškozují.

Také si myslím. A v souvislosti s tím další otázka: Prý dress code v prostorách Opery kontrolujete. Mám tomu rozumět tak, že nepatřičně oblečené vykážete?

Ano, dokonce se to v minulosti několikrát stalo. Hosté dostávají ke vstupence přesný popis předepsaného dress code s upozorněním, že v případě jeho nedodržení nebudou do prostor Opery vpuštěni. Nejen v případě Plesu v Opeře, ale společenských akcí podobného měřítka obecně, považuji dodržení dress codu za elementární projev úcty k dané události.

Video
délka: 02:25.65

Jak se dělá Ples v Opeře: Unikátní pohled do zákulisí C-B.cz

To ano, ale ve Státní opeře se běžně na představeních objevují diváci v džínsech, kostkovaných košilích, mikinách. I já to loni zažila. Ale zpátky k vašemu plesu: Máte dojem, že se úroveň oblečení oproti minulým letům zlepšila?

Řekla bych, že za poslední čtyři roky, kdy Ples v Opeře pořádáme, poměrně výrazně. Dámy si mnohem více dávají záležet na celkové image, ubylo „dortových“ rób, více se sledují trendy. Já z pozice pořadatele mohu dohlížet na dress code, ale vkus mi soudit nenáleží. To je vaše parketa.

Jistě, ale vídeňský ples v Opeře koření atraktivní exoti, ve společenských rubrikách frekventovaní výstředníci, jejichž modely spíš náleží do kategorie společenského creative black tie, než k dress code tradiční etikety. Vyskytují se tito motýlci i v Praze? Pokud ano, je jejich extravagance hájená? Já takové pokusy, dost nepodařené, loni viděla, fotografové je zmapovali.

Asi vím na koho narážíte... Za porušení dress codu black tie to označit nelze, proti kreativitě nic nemám, ale stejně jako ve všem ostatním platí: aby člověk mohl porušovat pravidla, musí je nejprve perfektně ovládat.

Když jsem s vámi rozhovor domlouvala, zmínila jste zajímavý fakt – a to, že někteří účastníci plesu nepřijdou do Opery limuzínou, taxi, ale metrem. Protože rádi tančí, chtějí si užít atmosféru a velký symfonický orchestr. Předpokládám, že jde o lidi, kteří si koupí nejlevnější vstupenku za dva a půl tisíce korun, mají židli bez místenky na druhém balkonu. Přesto jim stojí za to tu být. Kolik takových nadšenců je?

Vstupenky si kupují studenti, mladé páry, ale i manželé, kteří spolu protančili desítky let. Naše společnost díky StarDance zažívá ohromný taneční boom. Taneční pro dospělé a pokročilé mají plno. A mnoho lidí si chce zatančit na prknech, která znamenají svět, s velkou filharmonií, na klasické melodie. Krásné je, že se každý rok vracejí. Často nám píší, co se jim líbilo, co by udělali jinak. To je úžasná zpětná vazba.

Video
délka: 01:55.51

Miss Langmannová: Do soboty nejím nebo jsem nahá! Jan Jedlička, Markéta Reinischová

Vstupenka pro jednu osobu se pohybuje od patnácti tisíc za VIP místo až po zmíněné dva a půl tisíce. Máte vyprodáno?

Kvůli vám jsem si to dnes přesně spočítala! Nejlevnější kategorie je zcela vyprodána, z dražších míst zbývá šestadvacet vstupenek z celkové kapacity devět set osmdesát míst.

Praha měla svůj Ples v Opeře už v roce 1948, pak byla dlouhá totalitní pauza, na níž se po listopadu 1989 snažilo tápavě a s prodlevami navázat. Stavělo se na veřejnosti známých, leč poněkud vyčichlých celebritách jako jsou paní Trump, herci Alain Delon, filmová Angelika Michèle Mercier. Poslední dva roky gusto pořadatelů omládlo – dovezli herečku a modelku Kieru Chaplin, loni Bond girl Toniu Sotiropoulou. Letos je star plesu české veřejnosti neznámý vítěz reality show soutěže Británie má talent, dnes prestižní operní zpěvák, Paul Potts. Změnili jste strategii ve výběru hvězd?

Neřekla bych, že omládlo gusto pořadatelů, zkrátka se změnil pořadatel. Naše agentura organizuje Ples v Opeře od ročníku 2011 a změna konceptu byla patrná už výběrem našeho prvního čestného hosta, kterým byla kambodžská princezna Norodom Arunrasmy. Letošní host Paul Potts je výsledkem naší dlouholeté snahy nemít zahraniční hvězdu pouze na okrasu, ale integrovat ji do programu.

Tančíte ráda, milujete atmosféru plesů, svět velkých toalet?

Ano, tanec mám ráda, v poslední době jsem se vrhla na balet a nedokonalosti kompenzuji nadšením. Pokud jde o společenský tanec, absolvovala jsem taneční pro dospělé a trochu se mi věnoval několikanásobný vítěz StarDance Honza Onder. Na plesech mě baví proměna. Ať už jde o proměnu interiéru divadla, koncertního sálu, či lidi, jež civil vymění za smoking, velkou večerní… A všichni si tu výjimečnost užijí, užijeme…

Leitmotivem letošního bálu jsou s Vídní spjatí páni Straussové. Zvládnete Johannův valčík s šedesáti takty za minutu?

To se ukáže při zahajovacím tanci, při valčíku Na krásném modrém Dunaji.

Fotogalerie
7 fotografií