Legenda Quelle v Čechách s definitivní platností skončila. Kde jsou ty doby, kdy si vyvolení vozili ze západoněmeckého pohraničí její zboží. Prověření pracovníci ambasád je pod hlavičkou zahraničních rezidencí objednávali a následně s nimi kšeftovali.

S jistou nadsázkou lze říci, že divize Quelle u nás (plus v dalších zemích východní Evropy) byly posledními pomníčky ještě nedávno prosperující firmy. Nepatřily totiž do transakce konkurenční společnosti OTTO Group, která značku Quelle od jejího insolventního vlastníka, německého Arcandoru, koupila.

Nyní došlo i na zbývající pobočky. Jejich majitelem se stala švédská firma Halens Group. Další moloch chrlící masovou, všem cenově dostupnou módu pro celou rodinu, která si najde cestu i do zapadlé, Bohem zapomenuté, vísky. Český trh nejspíš obohatí vlastními značkami zásilkových obchodů firmy jménem Halens, Cellbes nebo Bubbleroom.

Fotogalerie
6 fotografií

Tragikomedie v kulisách luxusu

Společnost Halens Group na svém uvedení v ČR nešetřila. Pro prezentaci si vybrala Prahu a hosty pozvala do nóbl restaurantu na lodi zakotvené v centru metropole s výhledem na Hradčany. Všichni zúčastnění se shodli, že pohoštění bylo skvělé, což se o předváděné módě říci nedalo.

Přehlídka Halens byla dílem populárního stylisty Dušana Chrástka. Excentrické postavičky společenských rubrik, jež miluje luxus, jedinečnost a masovou, pro zásilkové katalogy typickou uniformní módu ze své podstaty nesnáší. Ti, co si jeho služby objednali, měli zřejmě pocit, že díky tomu dodá prezentaci lehkost, hravost a iluzi nahrávající nadsázku. Bohužel se mýlili.

Kýženému dojmu měla nahrát i účast dostatečně známých a populárních (nikoli hvězdných) hereček a moderátorek v roli modelek. Ty nezkušenost v branži nahradily křečovitým veselím a přehráváním, když se restaurantem snažily promenádovat na vysokých, pro ně evidentně nebezpečných, podpatcích. Každopádně jejich gáže byla finančně zajímavá. Alespoň podle jedné z nich, Anny Polívkové. Budiž to tedy dámám přes veškerý trapas útěchou.

Cirkus mimo trend

Dušanu Chrástkovi, který je schopný za značkového motýlka utratit sumu rovnající se mzdě uklízečky, nelze módní cítění a kreativnost rozhodně upřít. Ale s katalogovou konfekcí, mnohdy nevkusnými a v trendech zaostalými svršky si nedokázal poradit.

Chrástkův pokus o klasický styling vyzněl nudně a staromódně. Snaha o extravaganci kolotočově. Jen podtrhla laciný dojem, kterým většina svršků oplývala. Ať už z hlediska použitých materiálů nebo módní aktuálnosti.

Seriálem Ulice proslavená Šárka Ulrichová v transparentním topu obléknutém přes koktejly s volány. Růžová a černá, bílá růže na opasku, oslava umělých tkanin, baret na hlavě – zoufalá karikatura šarmantní Francouzky. A neméně šílená snaha o sexy outfit u Štěpánky Duchové korunovaná ordinérním setem plastové kabelky a sandálků na jehle s leopardím potiskem. Kardigan z hadrovitého žerzeje, světlé džíny do kozaček a přepásaná rustikální halena na Kláře Doležalové... Takové plus další jiné hrůzy se prezentovaly.

Nejde o peníze, ale o vkus

Tohle měla být přehlídka módy určená ulici. Inspirace pro lid, který si ji ve velkém bezpochyby kupuje, neboť roční obrat Halens group při minimálním počtu zaměstnanců v přepočtu činí 3,1 miliardy korun. Je snad masová veřejnost tak módně nevzdělaná? Postrádá oděvní cit, estetické cítění?

Leckdo může namítnout, že průměrně vydělávající člověk, rodina se standardními příjmy, si nemůže drahou parádu podle poslední módy dovolit. Jenže problém netkví v peněžence, ale ve vkusu. Na aktuální trendy reagují i masové, cenově dostupné konfekční značky jako např. Topshop, Bershka, kde oblečení stojí stejně a leckdy méně než svršky z katalogové nabídky.

A nejde jen o zboží Halens, kde např. košile s kravatou přijde na 720 Kč, top kolem 500 Kč. Jedná se o nabídku zásilkových obchodů jako takovou. Mimochodem, mezinárodně uznávané oděvní řetězce Zara či H&M tři měsíce od uvedení kolekce na trh, mají atraktivní slevy, kde šaty, pánské pulovry či kalhoty často přijdou na dvě, tři stovky. Některé jsou i nadčasové, jiné módně přijatelné další sezóny, pokud materiál vydrží.

Katalogové zboží bohužel módní aktuálnost postrádá. V celkové nabídce působí bezpohlavně a provinčně. Efekt si plete s kýčem a řídí se teorií, že lid trend masově přijme rok, dva poté, co se objeví na scéně. Jak si jinak vysvětlit snové zisky zásilkových domů s módou na dobírku? Každopádně věřím, že i švédský Halens bude na českém trhu potěšitelně úspěšný.