Jeho filmy, na kterých pracoval většinou s legendárním scenáristou Milošem Macourkem, patří ke klenotům československého filmu 60. až 80. let. Co titul, to hit, ať už pohádkový, nebo komediální...

Krátce po srpnové okupaci roku 1968 ale Vorlíček zvažoval emigraci, naštvaný, že mu invaze vojsk Varšavské smlouvy překazila filmování pro Hollywood. Americký producent totiž připravoval vlastní verzi komedie Kdo chce zabít Jessii? a Vorlíček se scenáristou Milošem Macourkem (†75) dokonce strávili několik týdnů v New Yorku, kde za pohádkový honorář přepisovali scénář.

Osudný 21. srpen ale producenta vyděsil a s tvůrci ze země s nejasnou vyhlídkou ukončil spolupráci. S dalším scénářem Pane, vy jste vdova! chtěl proto frustrovaný filmař zmizet za kopečky. „V roce 1969, tedy rok poté, jsme si dokonce s manželkou opatřili víza do Západního Německa a i s dcerami a nějakým tím kožichem jsme tam začátkem října odjeli navštívit přátele,“ přiznal Václav Vorlíček v biografické knize příznačně nazvané Pane, vy jste režisér!

Video
Video se připravuje ...

Tři oříšky pro Popelku – kuriozity z natáčení nejslavnější české pohádky Videohub

Jenže tamní filmaři ho s girlandami nevítali. V hospůdce, kde se scházeli, narazil na dva mladé německé režiséry, které znal z karlovarského festivalu. „Řekl jsem jim, že mám bezvadný, už hotový scénář a uvažuju, že bych zůstal v Německu a natočil to tam. Jenže oni mi zcela otevřeně řekli, že se sami fackují o práci, ať si to udělám pěkně sám doma...,“ vzpomínal. „Došlo mi, že v Německu bych měl ke své práci, kterou jsem toužil dělat, natáčet filmy a hlavně komedie, velmi složité podmínky,“ přiznal.

S rodinou proto opět nasedli do auta a vyrazili k hranicím. „Službu tam měl zrovna takový slušný celník. Vzal si naše pasy, prohlídl si mě, dcery, manželku a tu hromadu kufrů, kterou vezeme zase zpátky, pasy nám vrátil a udiveně se zeptal – vy se vracíte domů? No, když myslíte...,“ popisoval Vorlíček v knize.

V Československu sice musel občas natočit angažované snímky jako Bouřlivé víno nebo Dva muži hlásí příchod, pak ale směl točit své milované crazy komedie a právě pohádky. V roce 1973 tak vznikly Tři oříšky pro Popelku, které mu byly svěřeny po odmítnutí Jiřím Menzelem (†82). Snímek vznikl ve spolupráci s východoněmeckým studiem DEFA, což českému režisérovi otevřelo dveře k německým divákům. A později se díky tomu řada dalších Vorlíčkových filmů a seriálů točila paradoxně v koprodukci se Západním Německem a kolegy, kteří ho původně mezi sebe nechtěli...

Fotogalerie
52 fotografií