Když se loni v listopadu dočkala Čechy milovaná vánoční pohádka Anděl Páně muzikálového zpracování, asi těžko by Hudební divadlo Karlín čekalo, že kvůli tomu o pár měsíců později stane před soudem. V plánu to tehdy neměl ani známý režisér již kultovního filmu. „Úvahy o žalobách jsou nyní předčasné, jsem člověkem smírných řešení,“ sdělil Strach Blesku letos v lednu. „Stále ale žiju v naději, že se divadlo jen zapomnělo zeptat a že tak brzy učiní,“ dodal mírotvorně.
Z čistého nebe
To se ale zřejmě nestalo, spor totiž nakonec skutečně míří k soudu. Jiří Strach žaluje Hudební divadlo Karlín za to, že hraje představení Anděl Páně bez jeho autorského svolení. „Je to rána z čistého nebe. Jirka mě před něčím takovým vůbec nevaroval, nerozumím tomu,“ reagoval Ondřej Brzobohatý(41), který je autorem hudby i textu k muzikálovému provedení. „Nicméně, zvládl jsem mučednici, poradím si i s inkvizitorem,“ rýpl si muzikant jedním dechem i do své exmanželky Taťány Kuchařové (36), která na něj při příležitosti církevní anulace jejich sňatku podala žalobu k církevnímu soudu.
Neshodnou se
Když se řekne Anděl Páně, vybaví si většina diváků řadu známých herců a právě i jeho tvůrce Jiřího Stracha. Ten totiž pohádku nejen režíroval, ale výrazně zasáhl i do scénáře filmu, který původně na motivy pohádky Boženy Němcové napsala Lucie Konášová (55).
Ohledně dlouho připravovaného muzikálu ho ale prý nikdo nekontaktoval. „Karlínské divadlo se mnou vůbec nejednalo. Mé svolení k užití autorských práv tedy nemá,“ řekl Strach v lednu. S tímto tvrzením ale Ondřej Brzobohatý zásadně nesouhlasí. „Pravda je taková, že od začátku, kdy jsme muzikál připravovali, s tím Jirka nechtěl mít nic společného!“ řekl muzikant Blesku. „Sám jsem mu ještě v roce 2019 nabízel režii, a odmítl s tím, že je filmař, ne divadelník,“ upozornil Brzobohatý.
Doufám, že nás diváci nevypískají, říká před premiérou Jiří Strach. Luboš Procházka, Lukáš Červený
Divadlo představení změní
Městský soud v Praze vydal předběžné opatření, kterým karlínskému divadlu zakázal užívat verzi muzikálu, která se od loňského listopadu hraje. Divadlo tak bude nyní muzikál uvádět v pozměněné podobě a bylo nuceno upravit ho tak, aby z něj zmizely scény z filmu a Jiří Strach si autorství tak už nemohl dále nárokovat. „Hudební divadlo Karlín garantuje, že díky drobným úpravám nebudou diváci ochuzeni o silný zážitek z muzikálu tak, jak tomu bylo doposud,“ ujišťuje mluvčí divadla Tomáš Matějovský. Sám režisér je nyní na dovolené v zahraničí a jeho postoj k věci tak vyjádřila jeho zastupující agentura Dilia. „Rádi bychom zdůraznili, že byl k podání žaloby Jiří Strach donucen odmítavým postojem HDK, které zcela rezignovalo na elementární úctu k autorským právům a popřelo jakýkoliv Strachův tvůrčí podíl na předloze muzikálu. Opakovaně jsme na tento fakt zástupce HDK upozorňovali, ti nicméně neprojevili až do podání žaloby, respektive vydání předběžného opatření, sebemenší vůli záležitost řešit,“ okomentovala spor Marie Špalová z agentury Dilia, která ochranu autorských práv zajišťuje
V titulcích je Konášová
Brzobohatý si zároveň stojí za tím, že divadlo Karlín nepochybilo, když od Stracha při vzniku muzikálu nepožadovalo autorský souhlas. „Ohledně autorství scénáře jsme se ujišťovali na všech serverech, zda je opravdu výhradní autorkou Lucie Konášová a bylo tomu tak,“ řekl Brzobohatý Blesku. Ta je také jako jediná autorka scénáře uvedena i v závěrečných titulcích filmu. Jiří Strach se podle něj ovšem po této kauze nechal v archivech České televize připsat jako spoluautor scénáře Anděla Páně, a tudíž si nároky dělat může.
Brzobohatý zabodoval muzikálem Anděl Páně: Oslavný taneček, smutné oči manželky Daniely a objetí s mámou!
