Režisér Jiří Menzel: Od dětství přes Oscara a jeho největší filmové trháky!
-
Režisér Jiří Menzel (†82) bezesporu patřil k našim nejvýznamnějším umělcům. Díky němu se o tehdejším Československu dozvěděla také světová kinematografie, když v roce 1966 vyhrál Oscara s filmem Ostře sledované vlaky. A to byl chvíli po dokončení školy. Jaké bylo jeho dětství, studium a ta největší filmová díla?
- 1.
Dětství Jiřího Menzela
Jiří Menzel se narodil v Praze v únoru roku 1938. Jeho tatínkem byl spisovatel a scénárista Josef Menzel. Jiří byl vychováván přísně. Musel se chovat slušně a dodržovat pravidla. O svém dětství však vždy vyprávěl s radostí, třeba jak za války chodil s maminkou paběrkovat a krást kukuřici na pole za starou strašnickou školu.
Jeho dětství bylo plné zážitků. Například málem skočil z terasy, když chtěl jít za tetou, naštěstí ho tenkrát zachytila maminka. Jeho malá sestra si pro změnu udělala pískoviště uprostřed tramvajových kolejí, řidič naštěstí zastavil a k tragédii nedošlo. A u jeho rodného domu dokonce našli mrtvolu.
Čím byl ale Jiří starší, hromadily se v něm umělecké ambice. Proto se rozhodl jít na FAMU. A dobře udělal, pod jeho rukama totiž vznikly velké české filmy, které zaujaly nejenom domácí publikum, ale také svět...
- 2.
První film
Poprvé Jiří Menzel režíroval ještě na FAMU. Tam vytvořil studentský film Umřel nám pan Foerster, který se stal předzvěstí toho, jaké filmy bude v budoucnu vytvářet. V krátkém časovém úseku totiž dokázal zachytit poetiku jednoho odpoledne na Malé straně a také obyčejné, ale krásné okamžiky, které obyčejného člověka mohou potkat.
- 3.
Ostře sledované vlaky
Prvním celovečerním filmem Jiřího Menzela je snímek Ostře sledované vlaky. S tímto filmem zaujal nejenom u nás, ale hlavně ve světě. Získal s ním totiž Oscara za Nejlepší cizojazyčný film. Hlavní roli si v něm zahrál výborný Václav Neckář.
- 4.
Rozmarné léto
Jiří Menzel však nebral inspiraci pouze u Bohumila Hrabala, ale také v dílech Vladislava Vančury. Ve filmu Rozmarné léto dokázal na filmové plátno naprosto přesně přenést letní a rozvolněnou náladu postav, které ztvárňovali Vlastimil Brodský, Rudolf Hrušínský nebo mladičká Jana Preissová. V tomto filmu si i sám Menzel zahrál roli kouzelníka Arnoštka.
- 5.
Skřivánci na niti
Skřivánky na niti natočil v roce 1969 Jiří Menzel na motivy povídek z knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet. Dvacet let zůstal film uzavřen v trezoru, protože odkrýval skutečnosti padesátých let, jež měly zůstat skryty. Adekvátně zachycuje Hrabalovu snahu přenést na čtenáře - a nyní i na diváka - vzrušení z nevyčerpatelnosti a krásy života, překonávajícího i ty nejhorší překážky v době bezohledné a prolhané diktatury, kterou současně zdánlivě nenápadně, leč rozhodně odsuzuje.
- 6.
Na samotě u lesa
Kdo by neznal film Na samotě u lesa. A i tuto komedii, kterou napsal Zdeněk Svěrák s Ladislavem Smoljakem, měl pod palcem Jiří Menzel.
- 7.
Postřižiny
Ve filmu Postřižiny se Menzel vrátil k ověřeným námětům Bohumila Hrabala. Tentokrát se rozhodl dát filmovou tvář postavám Francinovi a Maryšce, kteří žijí v pivovaru a jejich spokojený život tak trochu naruší strýc Pepin, který neustále křičí.
- 8.
Slavnosti sněženek
Nezapomenutelný spor dvou mysliveckých spolků nad zastřeleným kancem. Povídka je vlastně portrétní miniaturou sousedů, s nimiž Bohumil Hrabal žil uprostřed chatové oblasti v Kersku nedaleko Prahy. Většina literárních postav má svůj reálný a živý předobraz. S neopakovatelným vypravěčským stylem spisovatele a skvělou profesionální technikou režiséra se před vašima očima rozvíjí nostalgická, ale především hluboce lidská freska žánrových příběhů lidí a lidiček žijících v Polabí.
- 9.
Vesničko má středisková
A opět jsme zpátky u Svěráka a Smoljaka. Film Vesničko má středisková se stal také legendárním. Nejenom díky postavě zaostalého, ale milého Otíka, ale také díky humoru, který z celého filmu srší.
- 10.
Obsluhoval jsem anglického krále
Obsluhoval jsem anglického krále je poslední film podle knižní předlohy Bohumila Hrabala, který Jiří Menzel zfilmoval. Snímek nedostal tak dobré kritiky jako jiné hrabalovské filmy. Nicméně snímek stál Jiřímu Menzelovi za to, aby kvůli němu zpráskal prutem producenta Jiřího Sirotka, se kterým vedl spor o právech.