Nová hra britského dramatika Petera Morgana Audience u královny je pohledem na politiku z jiného úhlu. Alžběta II. v ní přijímá své premiéry ke konzultacím, výsledkem je jakási pohádka o monarchii v moderním světě, i když jsou v ní prakticky všichni konkrétní premiéři od Winstona Churchilla přes Margaret Thatcherovou až po Davida Camerona. Česká premiéra byla 19. března ve Stavovském divadle.

„Byli bychom rádi, kdyby ta pohádka inspirovala naše politiky, aby povedli dění na naší politické scéně,“ řekla o hře Iva Janžurová, která ztvárnila britskou královnu Alžbětu II. „Už jen ta zdrženlivost a volba slov by stála za úvahu,“ dodala režisérka inscenace Alice Nellis.

Na jevišti se objeví dále Jan Hartl, Igor Orozovič, Václav Postránecký, David Matásek, František Němec a Taťjana Medvecká. V obsazení figurují také Igor Bareš a Miluše Šplechtová, o nichž média s nástupem nového šéfa činohry Daniela Špinara spekulovala, že jsou na odchodu z divadla.

Podle dramaturga české první scény Martina Urbana jde o hru z roku 2012, která byla poprvé uvedena o rok později v Londýně. „Hra je to výborná, po dlouhé době skutečně ‚královská‘. Není dokumentární – přesto v ní vystupují reálné postavy z britského politického života,“ uvedl. Příběh vychází z toho, že Alžběta II. už přes 60 let každé úterý přijímá britského premiéra, aby ji seznámil s aktuálním děním. „Ona mu smí poradit, může ho varovat, ale ve všem s ním musí souhlasit,“ dodal k rozhovorům, jejichž obsah se však nikdy nikdo nedozvěděl.

Video
délka: 01:17.93

Janžurová kvůli královně Alžbětě zhubla 10 kilo a naučila se s internetem! Hana Höschlová, Lukáš Červený

Janžurová si prý na internetu pustila spoustu videí s britskou královnou a žasla, kolik informací z britského královského dvora je přístupno veřejnosti. Po setkání s režisérkou však prý byla zbavena snahy pokusit se kopírovat vnější rysy britské panovnice. Její jedinou povinností bylo dodat podobě anglické královny duši české herečky.

Filmařka Alice Nellis má za sebou řadu divadelních režií. Například v Divadle Na Zábradlí (Perfect Days), opery Příšerné děti se souborem české první scény, ale i v Řeznické či v Divadle bez zábradlí.

„Audience u královny je hrou o konkrétních, existujících lidech, která ale funguje i sama o sobě. Líbí se mi lehkost žánru použitá ve hře, která zkoumá témata velmi složitá a těžká,“ uvedla. Text ji okouzlil jemností a především humorem.

Fotogalerie
7 fotografií