Že šmejdi se svými praktikami zdaleka nekončí, je jasné z mnoha případů. Jsou ale bohužel vynalézavější a důvtipnější. Stejné zůstává zejména to, že si pro své praktiky vybírají slabší občany. Oběťmi jsou nejčastěji starší lidé žijící sami, maminky na mateřské dovolené atd. Jedním z posledních triků jsou výměny zámků u vchodových dveří, a to nejčastěji v panelových domech na sídlištích nebo domech činžovních.

PŘÍBĚH Z PRAHY 4

„Zámečník se dostal do našeho domu a pod záminkou nutnosti výměny zámku si vytipoval byty se staršími typy dveří, zazvonil a čekal, kdo mu otevře. U mé matky (ročník 1940) byl bohužel po přednesení ,pádných argumentů´ také úspěšný. V domě se přitom prokazatelně jedná minimálně o dva byty. Předražená vložka za 4990 korun je absolutně k ničemu a navíc neodpovídá požadovaný rozměr do dveří.“ Takový případ nahlásil bohužel už příliš pozdě syn jedné z postižených seniorek na zákaznickou linku firmy NEXT, českého výrobce bezpečnostních dveří. Firma NEXT samozřejmě žádného takového technika do domu nevyslala, podvodník si tak přišel na několik tisícovek a majitelé bytu navíc nemohou mít jistotu, že se nevrátí, až nebudou doma.

JAK ARGUMENTUJÍ?

Že nejde o ojedinělý případ, potvrzuje obchodní ředitel společnosti NEXT Jaroslav Pecka: „Ozvalo se nám již několik zákazníků, respektive dětí zákazníků, protože se často jedná o seniory. Případy jsou podobné – podvodník vystupoval přímo jménem naší firmy nebo přišel se slovy, že naše firma již neexistuje, a vnutil seniorovi výměnu vložky za rádoby bezpečnostní. Za vložku, která stojí v řádech stovek, si naúčtoval si 4000 až 5000 korun.“

Jak se bránit?

› Jaroslav Pecka radí, jak podvodníky prokouknout. V první řadě mějte vždy na paměti, že renomované firmy podomní prodej neprovozují! Jakýkoliv produkt nebo servis od poctivých firem je třeba dopředu si objednat. „Majitelé domů a bytů nás musí vždy kontaktovat, ať už kvůli výměně nevyhovujících dveří za bezpečnostní, nebo kvůli výměně zámku na starším typu dveří za moderní s lepšími vlastnostmi. Klientovi poskytneme bezplatnou technickou konzultaci v pohodlí domova, vytvoříme nabídku a zboží dodáme a instalujeme, ale vše po předchozí objednávce a s vědomím klienta. Naši technici nikdy nechodí neohlášení,“ uzavírá Jaroslav Pecka.