Prezident Jiří Bartoška připomněl, že festival loni inicioval digitální restaurování zásadních snímků československé kinematografie. Dlouhodobého projektu se účastní ministerstvo kultury a Národní filmový archiv. "Společným cílem je postupně digitalizovat tituly domácího zlatého fondu, uchovat je a zpřístupnit dalším diváckým generacím, které by jinak možná vůbec neměly šanci je vidět," uvedl. Prvním počinem z této řady byla na loňském ročníku Vláčilova Marketa Lazarová.

Při příležitosti letošních osmdesátin Miloše Formana, které oslavil v únoru, bude proto 30. června ve Velkém sále hotelu Thermal uveden snímek Hoří má panenko, který se stal jedním z vrcholných symbolů takzvané nové vlny československého filmu. Uzavřel domácí kariéru tohoto filmaře, jehož další tvorba pokračovala za oceánem. Je i svědectvím invence kameramana Miroslava Ondříčka a připomíná také Jaroslava Papouška a Ivana Passera, kteří se na vzniku tohoto snímku autorsky podíleli.

Mezinárodní festival v Karlových Varech připomene také mimořádnou hereckou osobnost českého filmu, televize a divadla - Josefa Somra, když 6. července uvede za jeho osobní účasti Jirešův Žert, který se jako řada dalších snímků české kinematografie stal obětí totalitní cenzury. Zatím poslední Somrovou hlavní rolí byla postava otce v intimním příběhu Vladimíra Michálka O rodičích a dětech, který karlovarský festival uvedl v roce 2008 v soutěžní sekci Na východ od Západu.