"Není pravda, že by se pozastavily práce na odklizení. Trosky se jen odklízejí postupně, aby si je mohl prohlédnout znalec a vyšetřovatelé," řekla pro Blesk.cz mluvčí Miroslava Šálková Michálková.
O tragédii jsme vás podrobně informovali zde.
Její slova potvrzuje i náměstkyně ministra vnitra Lenka Ptáčková Melicharová. Podle ní vyšetřovatelé pouze nechtěli, aby železničáři hýbali s troskami mostu. Jinak vše probíhá podle plánu.
"Nyní dva soudní znalci zaměří mostovku pro nutnou počítačovou rekonstrukci nehody. Tato operace je možná pouze za denního světla," vysvětlila náměstkyně, která předpokládá, že do 12:00 budou znalci se svou prací hotovi.
Na vyšetřování neštěstí, při kterém zahynulo sedm lidí a několik desítek bylo zraněno, pracuje dvacetičlenný tým policistů. Na sSto dvacet lidí začalo s odklízením v pátek v noci a nyní pomáhají s troskami dál.
"Mohli jsme odklidit jeden vůz, který byl poničený, ale nebyl přímo v kontaktu s mostní konstrukcí," řekl mluvčí ČD Ondřej Kubala.
V současné době jsou k další práci připraveni drážní technici a veškerá speciální technika, včetně největšího kolejového jeřábu v České republice, který uzvedne až 125 tun, či speciálního vyprošťovacího tanku drážních hasičů. Připraven je i druhý speciální vyprošťovací tank, který poslala armáda.
Jak bude probíhat odklízení trosek?
Železničáři budou muset odklidit trosky téměř 90 tun těžké expresní lokomotivy, dvou velmi vážně poškozených vozů a dalších dvou vykolejených vozů. Vozidla jsou do sebe navíc částečně zaklíněna.
Dále bude nutné odklidit velkou mostní konstrukci, která se zřítila těsně před přijíždějící vlak.
Železniční doprava bude i v následujících dnech zajištěna podobným způsobem jako po vzniku nehody. Vlaky z Prahy do Polska jedou odklonem z Olomouce přes Krnov do Ostravy, vlaky z Rakouska do Polska jedou odklonem z Hranic na Moravě přes Valašské Meziříčí a Frýdek-Místek do Ostravy. Vlaky na Slovensko jedou odklonem z Hranic na Moravě na hraniční přechod Horní Lideč a dále do Žiliny mimo Ostravu a zastávky na severní Moravě.
Vnitrostátní vlaky z Prahy a Brna do Ostravy jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou a dále na Ostravu je zajištěna náhradní doprava autobusy.
Vlak do zříceného mostu narazil v 90kilometrové rychlosti
Inspektoři Drážní inspekce se už dostali k informacím, které v pátek dopoledne těsně před tragickou nehodou ve Studénce na Novojičínsku zaznamenaly přístroje havarovaného vlaku.
"Souprava do zříceného mostu narazila v rychlosti 90 kilometrů za hodinu. Strojvedoucí začal brzdit 452 metrů před místem nehody a v tom okamžiku jel rychlostí 133 kilometrů v hodině," řekl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.
Podle dostupných informací strojvedoucí neporušil žádný z předpisů. Místem směl projet rychlostí do 140 kilometrů v hodině. V souvislosti s opravou mostu tam neplatilo žádné omezení.
"Drážní inspekce dala krátce před 20:00 souhlas s odklízením následků nehody. Poslední slovo ale bude mít policie, která zatím chce mostní konstrukci ponechat na místě kvůli prohlídkám. Nicméně likvidace zničených drážních vozidel může začít," dodal Kučera.
Celková škoda se pohybuje okolo 136 milionů korun. Na mezinárodním vlaku EuroCity to je asi 120 miliónů korun, na zničeném odstaveném nákladním vlaku, který trosky havarovaného rychlíku poničily, do šest milionů a o čtyři miliony více by měla stát oprava kolejí a trolejí.
V letošním roce inspektoři Drážní inspekce řešili už 88 případů, kdy se vlak srazil s překážkou.
Tato statistika ale nezahrnuje střety na železničních přejezdech a sražené osoby. "Všechny tyto případy, vyjma dnešního, se obešly bez újmy na zdraví," řekl Kučera a dodal, že nejčastěji šlo o srážky s větvemi či stromy.
Výzva Blesku Jeli jste také ve vlaku smrti? Nebo jste viděli, co se stalo? Ozvěte se! SMS, MMS: 724 249 000 tip@blesk.cz Čtěte také: Policie stále nezná totožnost jedné mrtvé