„Paní Konášová – žalobkyně v tomto řízení – před více než dvaceti lety, v roce 2001 či 2002, vytvořila námět a následně scénář pro audiovizuální dílo Anděl Páně. Její autorství vyplývá jak ze smlouvy, kterou měla uzavřenou s Českou televizí, tak i z toho, že všude byla jako autorka uváděna – nejen výrobcem, filmovými servery, ale dokonce i samotným žalovaným, který před zhruba devatenácti lety konstatoval na audiovizuální záznam, že autorkou scénáře je bez dalšího Lucie Konášová,“ uvedl právní zástupce Ondřej Kuchař.

Podle něj začal Jiří Strach autorství zpochybňovat až poté, co scenáristka napsala libreto k muzikálové verzi populární pohádky, v jejíž hlavních rolích zazářili Ivan Trojan (61) a Jiří Dvořák (58). Režisér v paralelně běžícím sporu žaluje Hudební divadlo v Karlíně, že se muzikálem na jeho filmové práci údajně nezákonně přiživuje. „Co ho k tomu vede, o tom můžeme spekulovat. Dožaduje se částky 3,5 milionu korun,“ pokračoval Kuchař během veřejného jednání, kterého se mimochodem ani jeden z tvůrců osobně nezúčastnil...

Video
Video se připravuje ...

Lucie Konášová, autorka nové filmové Zlatovlásky: Psala jsem ji na DiCapria, Blooma a Julii Robertsovou! Petr Macek

Advokát režiséra Richard Pecha však tvrdí, že celé je to trochu jinak: „Výsledná podoba audiovizuálního díla, tak jak on ji provedl a upravil literární scénář žalobkyně, je podstatným způsobem odlišná. Je tedy spoluautorem. Navrhuje k tomu důkazy a procesní návrh je, aby byla žaloba zamítnuta.“

Opírá se mimo jiné o znalecký posudek FAMU, podle něhož technický scénář Jiřího Stracha významně přispěl k výsledné podobě filmu, výrazně mění dramaturgii původního díla Lucie Konášové zejména v druhé polovině, a přináší nové dějové prvky, jako je Petronelovo sebeobětování nebo falešná svatba. Podle soudce Petra Košíka však není jasné, na základě čeho došel znalec ke svým závěrům.

Posudek prý dle jeho názoru není dostatečně přesvědčivý... „Zatím je podle mě žaloba na zamítnutí pro neunesení důkazního břemene. Velmi pečlivě jsem si prošel všechny důkazy, ale něco mi tam chybí. V tuto chvíli není ve spisu jeden z těch kruciálních důkazů, na základě kterých by ve věci šlo rozhodnout,“ uvedl Košík. Klíčovým důkazem je podle něj právě ten výše zmiňovaný technický scénář režiséra Stracha.

„Mám sedmou verzi scénáře, libreto, nemám technický scénář, to mi tam chybí. Kdybych měl k dispozici technický scénář, možná by se dalo rozhodnout už při tomto prvním jednání,“ dodal soudce. Konášová nyní může dokument dodat během třicetidenní lhůty. Další jednání je naplánováno na listopad – a soudce avizoval, že by u příštího stání už mohl vynést rozsudek. Tak uvidíme...

Fotogalerie
54 fotografií