Nová »silniční Kobra«: Inspekce se zaměří i na autobusáky! Riskují při převážení dovolenkářů?
Nešvarů na českých silnicích je víc než dost. Kontrolovat je nebude už jen policie. Od července se k nim přidá i Inspekce silniční dopravy (INSID). Vedle emisí na kamionech či autech si ale posvítí také například na kvalitu autobusů i jejich řidiče. Šéf nové silniční Kobry v Epicentru naznačil, na co se při zastavení autobusu jeho 26 dvoučlenných hlídek po celé zemi zaměří.
Je to jen pár dní co přivezl děti do hodonínské zoo ze Slovenska naprosto nevyhovující autobus. Řidič s ním jel sice asi jen 40 kilometrů, ale děti ohrožoval na každém centimetru cesty. Autobus byl zrezivělý, měl poškozený plášť na kole.
„Autobus nebyl způsobilý pro provoz na pozemní komunikaci. Z šesti kontrolovaných věcí jich pět bylo špatně,“ řekla po nařízené kontrole policejní mluvčí Petra Hrůzová.
Autobus podle mluvčí vykazoval závažné nedostatky, řidič dostal pokutu a musel zaplatit kauci 100 tisíc korun. Právě řidič je přitom za autobus zodpovědný. Pro děti musel přijet náhradní.
Tohle je krátký příklad z nedávné doby. Ukázka toho, co brázdí naše silnice. A právě i na tyto případy se nyní zaměří Inspekce silniční dopravy. „Na ty autobusy se velice těšíme,“ neskrývá připravenost šéf nově vzniklých hlídek INSID, Pavel Bergman.
Kontroly autobusů probíhaly i v minulosti, nyní ale inspektoři dostali větší pravomoci a nemusejí být například v doprovodu policistů. Mohou se do revizí pustit i samostatně. Bergman také popsal, že takové kontroly probíhají většinou na větších benzinových stanicích, aby se cestující měli kde občerstvit a kontrolu, která většinou prý trvá zhruba 40 minut přečkat v klidu.
„Co se týče kontrol autobusů, budeme se na ně zaměřovat a ano, budeme rozlišovat mezinárodní linkovou přepravu, budeme rozlišovat tuzemskou linkovou přepravu,“ naznačil Bergman.
Problém je podle šéfa nové silniční Kobry v takzvaném odvětví příležitostné dopravy. Tedy například ty typy zájezdů, kdy řidiči vezou zájezd dětí na školu v přírodě, na výlet nebo jiné destinace. Inspektoři tady nestaví autobusy při cestě, ale počkají si prý na něj v cílové stajnici. „Ten řidič je tam doveze a v podstatě, než se mu ty děti vrátí, tak my na tu kontrolu máme klidně i 3- 4 hodiny. Takže provedeme kontrolu a řidič má eventuálně dostatek času na to, pokud by měl velký problém, avizoval dopravci, aby mu tam poslal autobus jiný,“ prozradil Bergman taktiku.
Mobilní STK
Po celém Česku bude moct stav vozidel přímo na silnici kontrolovat 26 hlídek. A posvítí si nově i na podvozek. Inspektoři totiž budou vybaveni také mobilní stanicí technické kontroly.
„To bude v podstatě první okamžik, kdy se naši inspektoři dostanou pod autobus. Právě, autobus je natolik nízké vozidlo konstrukčně, že tam ani ten nejhubenější inspektor pod něj nevleze. Takže abychom mohli dohlédnout na to, v jakém stavu po technické stránce ty autobusy jsou, budeme využívat právě těch mobilních stanic technické kontroly,“ dodal Bergman.
Řidiči bez praxe
A ještě na jednu věc Bergman upozornil. Na ni jsou zákony ale krátké a ani kontroloři s tím nic neudělají. I když projde autobus kontrolou, řidič bude dodržovat dobu jízdy i povinné přestávky, může i přesto být rizikový. Ne každý, kdo veze děti nebo dospěláky na zájezdy, má dostatečné zkušenosti.
„S těmi zájezdovými autobusy nebo výletními do zahraničí na otočku bohužel jezdí, sice řidiči s řidičským oprávněním skupiny D, ale jsou to, jen držitelé déčka mnohdy a přes rok vykonávají úplně jinou práci, to znamená, nemají řidičskou praxi,“ upozornil Bergman na rostoucí problém. V praxi to znamená, že takoví řidiči sedí přes rok například za kasou v obchodním domě, a když začne sezóna zájezdů, vystřídají kasu za volant autobusu.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.