Ferrari či mercedesy se do Ruska nesmí vyvážet. Oligarchové si je stejně dokážou koupit, jak se jim to daří?

Autor: mav, frz - 
15. března 2025
15:10

Po invazi Moskvy na Ukrajinu v roce 2022 zakázaly Spojené státy, Evropská unie, Velká Británie a řada dalších zemí vývoz automobilů v hodnotě nad 50 000 dolarů (1,15 milionu Kč) do Ruska. Oligarchové si však nové jaguary, mercedesy a maserati dál dokážou obstarat. Je to jen trochu komplikovanější a dražší.

Velké zahraniční automobilky, včetně těch vyrábějících luxusní modely, uzavřely své ruské továrny a pobočky. Domácí výroba se neobejde bez dovozu západních součástek. A tak nastoupily čínské značky - dříve okrajoví hráči nyní představují přibližně 70 % všech nových automobilů uváděných na ruský trh. Třebaže produkují i limuzíny, ruští oligarchové se s nimi nespokojí a dál si přejí nejnovější bouráky značek jako Rolls Royce, Mercedes Benz, Jaguar nebo Ferrari.

Hranice 50 000 dolarů v zákazech byla záměrná, schválně zaměřená na bohaté Rusy, u nichž může být pravděpodobnější, že mají vazby na ruský stát či bezpečnostní aparát. Jenže právě takoví se ke svým preferovaným fárům dál dokážou dostat, jen je to stojí víc peněz.

""

Podle údajů ruských celních úřadů bylo od března 2022 - kdy začaly platit západní zákazy - do současnosti do Ruska dovezeno 1298 vozidel v hodnotě 100 000 dolarů a více, píše Rádio Svobodná Evropa. Všechny tyto vozy byly vyrobeny v zemích, které zakázaly vývoz svých vozů do Ruska, a do země se dostaly tranzitem přes třetí země. Podnikaví ruští podnikatelé přijali nové schéma: na svých webových stránkách přímo píší, že mohou přinést téměř jakoukoli značku – stačí zaplatit peníze.

Skoro třetinu co do počtu vozů i do celkové hodnoty představovala značka Mercedes-Benz. Nejčastěji putovaly přes Jižní Koreu, následovanou obdobně sankcionovaným Běloruskem, třetí nejvýznamnější přestupní stanicí byl Hongkong.

Hlavním ruským dovozcem luxusních zahraničních vozů byla malá firma Garant (devět zaměstnanců v malé kanceláři v Petrohradu), která přitom před spuštěním „speciální vojenské operace“ a uvalením následných sankcí dovážela z Hongkongu komponenty pro optické sítě. Partnerem jí tam byla obdobně nevýznamná firmička Jiating Product Factory Limited. Až s invazí začali tito partneři s přeprodejem luxusních aut, od září 2022 do roku 2024 dostali do Ruska 305 luxusních aut za 31,2 milionu dolarů (720 mil. Kč). Investigace redakce Sistema ukázala, že generální ředitelkou Garantu je spolužačka dvou podplukovníků – Vladimira Nijazova, hlavního inspektora tělesné výchovy a sportu ruských ozbrojených sil; a Sergeje Lušnikova, významného důstojníka Federální ohranné služby (FSO).

Auta z „paralelního dovozu“ pak prodávají běžné ruské autosalony, zejména Major a Rolf, byť v menším množství a za vyšší ceny než před válkou. Stát s tím nemá problém, novým SUV britské přepychové značky Range Rover se klidně chlubí syn šéfky horní komory federálního parlamentu Matvijenkové.

Zarazit dovoz se snaží západní země i automobilky. „Od zavedení sankcí nebyla do Ruska dodána žádná nová vozidla. Vozidla s odpovídajícími čísly VIN jsou soukromými nákupy v různých zemích,“ konstatovala například značka Porsche. „Je zřejmé, že další prodej byl proveden prostřednictvím těchto soukromých kupujících, pravděpodobně v rozporu s ustanoveními o sankcích. Tyto incidenty oznámíme úřadům a poskytneme jim plnou součinnost." Podobně reagovaly další nóbl automobilky.

V roce 2024 byli v Německu odsouzeni k trestům odnětí svobody tři lidé za vývoz stovek aut do Ruska. V únoru 2025 došlo k podobnému incidentu v Litvě: byli tam zadrženi dva Bělorusové a dva Litevci, kteří dodávali auta do Ruska a Běloruska, uvedla Sistema. Těžko však takové razie odradí další překupníky – jde přece o lukrativní byznys.

Video  Řidič v ruském městě srazil na chodníku desítku lidí, mezi mrtvými jsou děti  - Twitter/@CrimeaUA1
Video se připravuje ...

Video se připravuje ...
Další videa