Česká pošta opět zdražuje dopisy a poukázky. Kolik si lidé připlatí?
Česká pošta od února zvýší ceny za posílání dopisů o dvě až čtyři koruny. Více zdraží pomalejší doručování v tzv. ekonomickém režimu, kde poslání psaní do 50 gramů vyjde nově na 31 Kč namísto dosavadních 27 korun. Podraží i poštovní poukázky. Uvedl to server Peníze.cz, mluvčí pošty Matyáš Vitík změny potvrdil.
Státní podnik zdražování zdůvodňuje rostoucími náklady. Počet listovních zásilek přitom vytrvale klesá. Za posledních deset let se snížil o dvě třetiny na 105 milionů dopisů za rok 2023.
Ceny obyčejných psaní zvyšuje pošta po roce a půl. Naposledy stouply od července 2023. Ještě v říjnu 2022 přitom obyčejné psaní stálo v základní ekonomické variantě 19 korun. Ekonomické doručení znamená většinou dodání adresátovi do tří pracovních dnů. V prioritním režimu, který znamená doručení do druhého dne, cena za zásilku do 50 gramů stoupne z 34 na 36 korun. V obou variantách dostane zákazník se zákaznickou kartou slevu jednu korunu, nebo v případě podání více než deseti zásilek pak další korunu.
Doporučené psaní zdraží v základní variantě na 77 Kč z dosavadních 72 Kč při ekonomickém doručení, případně o tři koruny na 82 Kč v prioritním režimu. Se zákaznickou kartou je korunová sleva, od deseti kusů se sleva zvyšuje o další korunu.
Po dvou letech zdraží také poštovní poukázky, jejichž cena naposledy podle serveru stoupla od února 2023. Základní cena za poslání částky do 5000 Kč se od letošního února zvýší o pět korun na 57 Kč u poukázky typu A, o deset korun na 55 Kč u poukázky typu B a na 64 Kč namísto dosavadních 61 korun u poukázky typu C. Při předání údajů k poukázce typu B datovou formou je cena o dvě koruny nižší.
Česká pošta je v posledních letech ztrátová. V roce 2023 vykázala propad tři čtvrtě miliardy korun. Letos se má podnik rozdělit na státního provozovatele poboček a komerční Balíkovnu.
Česká pošta se musí především vrátit ke své podstatě ! Doručovat psaní, balíčky a složenky !! Na současné poště chybí v nabídce snad již jen prodej kombajnů !! Pracovnice za přepážkou jsou zahlceny úkoly prodejem/nabízením všeho možného. Tyhle všechny věci zahlcují poštu. Z běžného odeslání dopisu se stane časový masakr. Než pracovnice vyheká všem u přepážky co vše vám může prodat a nabídnout tak se z fronty ostatní vždy pos.er.ou. Kdejaký nový kreativní deb.il.ní manažer či ředitel vždy přidá k prodeji na přepážce další as další produkty jako svůj zlepšovák a o to více vždy pak poštu vždy ztěžkopádní ! Lidé preferují a potřebují jednoduché a rychlé dodání psaní/balíků za levné peníze ! Musí se totálně zjednodušit odbavení na přepážkách, zrušit prodej a nabízení všech možných kra-vin ! Maximálně zeštíhlit vedoucí funkce a počet kanceláří, snížit max.počet manažerů,snížit počet budov (nebo pronajmout),které nesouvisí přímo s poštou! Snížit maximálně vozový park manažerů a investovat naopak do aut v terénu pro rozvoz pošty !! Pompézní a lukrativní budovy prodat ! Maximálně koncentrovat kancelářské pozice do jedné místnosti kvůli vytápění a elektřině! Dnes má každý trouba svou vytápěnou kancelář! Pošta proj-ebe bambilióny za energie-svícení a topení v těchto kancelářích, místnostech, kde skoro nikdo není nebo jen jeden člověk !!Z pošty se stal moloch, který je nekonkurence schopný vůbec !!