Železniční most se stal památkově chráněným v roce 2004. O šest let později poprvé SŽDC podalo návrh o sejmutí památkové ochrany, který tehdy neprošel. „Železniční most vnímáme jako důležitou součást pražského panorama a je nemyslitelné, aby z něho vymizel,“ řekla Naděžda Goryczková, ředitelka Národního památkového ústavu. Zároveň vyjádřila směrem k SŽDC prosbu, aby rozhodnutí památkářů respektovali a dále se neodvolávali. „Tím by se proces ještě více prodloužil a nejvíc bychom ublížili právě oné stavbě,“ řekla. Petr Hofhanzl ze správy železnic potvrdil, že ať rozhodnutí dopadne jakkoli, odvolávat se nehodlají.

Třetí kolej

Podobné stanovisko jako památkáři zastává i Praha. „Podporujeme zachování mostu, ale zároveň bychom chtěli co nejdříve vedle stávajícího mostu postavit soudobou subtilní jednokolejnou trať. Ta by jednak dnes přetíženému mostu odlehčila, druhak by se mohla využít právě v době rekonstrukce. Myslíme, že se to dá stihnout i v tomto šibeničním termínu a město je připraveno se finančně podílet,“ sdělil postoj Prahy náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Také Lukáš Tittl, specialista odboru dopravy z IPRu vnímá Železniční most jako velmi důležitou součást městské dopravy. „V současné době do Prahy přijíždí 230 000 lidí denně, většinou za prací nebo studiem. Jenom přes Železniční most projede každý den 365 vlaků a v nich 21 700 lidí. Ta trať je nejpřetíženější v celé Praze,“ řekl při diskuzi a pokračoval: „Potřebujeme, aby most byl bezpečný a plně funkční, a rozhodně potřebujeme třetí kolej. Pro plynulost provozu by bylo ideální, aby přes most jezdilo zhruba 265 vlaků denně.“

Vyplatí se oprava?

Správa železnic zde v současné chvíli provádí jen nejdůležitější udržovací práce. „My bychom most také rádi zachovali. Myslím, že se k památkám umíme chovat dobře. Jako příklad bych uvedl velmi povedenou rekonstrukci Negerliho viaduktu. Ale poslední studie ukazuje, že při opravě by bylo třeba vyměnit 60 – 70 % celé mostní konstrukce. Což jsou především obrovské finanční náklady,“ připomněl Petr Hofhanzl ze správy železnic. „Navíc těch zbylých 30 – 40 % bude nadále reznout. Neznamená tedy, že pokud teď most opravíme, vydrží nám dalších 100 let. Opravovat bude potřeba minimálně každých deset let.“ Uzavřel.

Hnutí Nebourat vzniklo v roce 2017. „Donutil mě k tomu rozhovor mezi účastníky participační procházky k Smíchov city v květnu 2017. “Nechci Vás drásat, ale Železniční most to má také nahnuté,” zaslechl jsem. Tehdy jsem zbystřil a začal pátrat,“ vypráví o vzniku hnutí jeho zakladatel Pavel Štorch. Dokonce se mu podařilo spojit i s odborníkem ze Švýcarska, profesorem Brühwilerem, který se specializuje na údržbu a opravu železničníchmostů. Profesor do Prahy pravidelně dojíždí a aktivně se zapojuje do záchrany mostu.

Pokud památkáři z mostu ochranu sejmou, hnutí Nebourat chce jednoznačně prosadit mezinárodní architektonickou soutěž. Tu by rádi viděli i v případě, že se most zachová a bude se přidávat kolej třetí.

Fotogalerie
16 fotografií