Lev
Autor: CNC

Lidé narození 23. července jsou Lvi.  


Svátek slaví Libor

  • Ženský protějšek: nemá 
  • Nejpoužívanější domácí podoby: Liborek, Libek, Libča, Libi, Borek
  • Původ: Jméno Libor nemá zcela jasný původ. Může vycházet ze staročeského slova „ljub“, které znamená „líbezný“ či „milý“, nebo z latinského výrazu „liberius“, jehož význam je „svobodný“, „volný“. 
  • Povaha: Liborové jsou silné osobnosti. Bývají materialisté, kteří se stále za něčím honí. Zklidní je až rodinné zázemí.
  • Koho takto pojmenovat: Jméno se hodí pro muže narozené ve znamení: Berana, Kozoroha a Býka.

Vyberte si podle data vhodné jméno pro své miminko >  


Gimli Glider

23. července 1983 došlo letadlu Boeing 767 během letu palivo. Při nouzovém přistání, na bývalé vojenské základně v Gimli, museli piloti využít manévru, který využívají kluzáky. 

Let Air Canada 143 byl v půli své cesty nad Kanadou, na pravidelné lince Otawa – Edmont, nacházelo se ve výšce 12,5 km, převáželo 61 cestujících a 8 členů posádky. 

Příčinou nehody byl nedostatek paliva, které vzniklo souběhem dalších událostí a omylů. Vliv na to také mělo současné používání imperiálních jednotek (galony a libry) a metrické soustavy (litry a kilogramy). Mezi další vážné chyby patřila závada na palubním počítači a ukazateli stavu paliva, ale i malý výcvik pozemního personálu a posádky na nový typ letounu.

Po té co došlo letadlu palivo, přestaly fungovat motory, které jsou jediným zdrojem elektrické energie. Celému letadlu vypadla tedy elektřina, vč. palubního počítače. Funkční byly pouze záložní přístroje. Pro tento případ jsou letadla vybaveny malou vrtulovou turbínou, která z proudícího vzduchu vyrábí elektrickou energii, bez které by nefungovaly nejnutnější systémy a letadlo by nešlo ovládat.

Posádka i přesto dokázala „doplachtit“ až na letiště Gimli Industrial Park, který se nachází v Manitobě.  Ovšem netušila, že z dráhy pro přistání, kterou vybrali, vznikla dráha pro motokáry, kde se tentýž den konal rodinný den plný lidí.

Letadlo bylo při přistání stále vysoko a mělo velikou rychlost, zkušený pilot tak využil skluzu, který není u tohoto typu letadel běžný manévr, tím letadlo dostal níže bez nabrání rychlosti. Letadlu poté při přistání praskly pneumatiky a jedno kolo přestalo úplně fungovat, díky tomu začalo brzdit „nosem“ v zemi, což výrazně zkrátilo brzdnou dráhu. Nakonec zastavilo pouhých 30 metrů od závodní dráhy. 

Celá nehoda se obešla bez vážných poranění a ztrátách na životě. Letadlo nouzovým přistání neutrpělo výrazné poškození a po provizorní opravě přeletělo samo na letiště do Winnipegu, kde bylo zcela opraveno a navráceno do běžného provozu do společnosti Air Canada. 

Poslední let tohoto letadla proběhl 24. ledna 2008.

Psalo se 23. července před rokem: