"Proběhnou i testy s výrobními bloky Temelína, které spočívají ve zkoušce zapojení dieselů do vyčleněné bezpečnostní divize. Tím ověříme možnost spuštění důležitých spotřebičů pro odvod zbytkového tepla z reaktoru a napájení systému kontroly a řízení," upřesnil Eduard Pudil z útvaru Centrální inženýring, který má vyzkoušení takzvaných SBO dieselů Temelína na starosti.

Nové dieselgenerátory, které představují 11. a 12. systém dodávky elektřiny potřebné pro chlazení reaktoru v případě ztráty napájení, jsou uloženy ve třech seizmicky odolných kontejnerech. V prvním je vlastní motor, ve druhém naftové nádrže o objemu 8000 litrů a třetí chrání systémy nutné pro chlazení motoru. Teď budou desítky let sloužit jako záloha pro případ, že by jihočeská jaderná elektrárna přišla o deset stávajících způsobů elektrického napájení. Realizace tohoto projektu stála společnost ČEZ 430 milionů korun.

"Zvuk motorů při zkoušce velmi pravděpodobně zaznamenají zaměstnanci, návštěvníci jaderné elektrárny i obyvatelé z nejbližšího okolí," poznamenal Brom.