Zdena (70) se nechala přemluvit a podepsala doma smlouvu. Jak z ní vycouvala?
Manželé Oto (68) a Zdena A. (70) uvítali loni nenadálou návštěvu, která penzistům nabízela změnu poskytovatele energií. Smlouvu podepsali, byť neměli tušení, jestli se náhodou nejedná o podvodníky. Později se zalekli a chtěli ze smlouvy vycouvat, ale neměli tušení, jak na to. Všechno je přitom docela snadné, odstoupit se dá do čtrnácti dní. Takové obchodování je legitimní, i když jeden háček má.
„Zazvonil u nás nějaký pán a zprvu se vyptával, jakého máme poskytovatele elektřiny. Když jsem mu to řekla, tak mne začal přemlouvat na jiného poskytovatele. Ve finále jsem ho pozvala dál a on mi u nás v obýváku popsal, co by pro nás přechod obnášel,“ uvedla pro Blesk.cz paní Zdena. Manžel Oto zrovna nebyl doma a jeho žena smlouvu po asi půl hodince povídání podepsala.
„Když manžel přišel domů, tak začal běsnit. Název společnosti ani jednomu z nás nic neříkal a muž si myslel, že jde o podvodníky,“ popsala Zdena. Firmu ale nakonec vnučka manželů našla na internetu. O podvodníky se sice nejednalo, ale i tak chtěli od smlouvy odstoupit. Nelíbil se jim způsob, kterým je prodejci oslovili.
Smlouva je platná, ale…
Podle energetické společnosti i podle webu Vašenároky.cz se ale jedná o naprosto legitimní formu nabízení služeb. Stejně tak mohou být potenciální zákazníci oslovování prostřednictvím telefonu. Jeden drobný háček by tady ale i přesto byl.
„Oba typy uzavírání smluv jsou očividně platné, ale vždy od nich lze odstoupit, protože smlouva není uzavřena na místě k tomu určeném,“ uvedla pro Blesk.cz Eva Jurčíková z webu Vašenároky.cz.
Podle odbornice jde o běžnou praktiku dodavatelů energií. Taková smlouva je tedy platná. Odstoupit je možné do 14 dnů ode dne jejího podepsání, dále ji uživatel může vypovědět do 15 dnů ode dne zahájení dodávek a to bez sankce.
A co když vás někdo osloví po telefonu? „Smlouvu je možno uzavřít i po telefonu, taková smlouva je platná, pokud s nabídkou dodavatele bude spotřebitel souhlasit, postačí tedy pouze souhlasná odpověď v telefonu. Možnosti odstoupení či výpovědi smlouvy jsou pak stejné jako při smlouvě uzavřené podomním prodejem,“ dodala pro Blesk.cz Jurčíková.
Co nejčastěji reklamujeme?
A co lidé nejčastěji reklamují? Podle společnosti Bohemia Energy jsou to reklamace stavů měřidla ve vyúčtování. Dále to prý bývá nadměrně zvýšená, případně podhodnocená spotřeba. Na vině nemusí být jen chyba měřidla, ale třeba i to, že je zrovna tužší zima než loni a tím vzroste i spotřeba.
U poskytovatelů lze obvykle vyúčtování reklamovat třeba po telefonu, online či prostřednictvím reklamačního formuláře. Reklamaci ale může poskytovatel také zamítnout.
„V případě zamítnutí reklamace související s odečtem spotřeby má zákazník možnost zažádat o přezkoumání funkčnosti měřidla. Reklamace se rovněž znovu řeší v případě, že zákazník doloží nové skutečnosti k reklamaci,“ uzavřela mluvčí Bohemia Energy Hana Novotná.
Naši rodinu si neberte do huby, zas se nic tak hrozného nestalo. Taková situace jde řešit, je vyřešená, tak co.