Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Stát zdraží převod ojetin. Lidé zaplatí tisíce navíc i za auta z roku 2005

Autor: zst - 
18. února 2016
11:20

Úřady to propagují jako snahu zlepšit životní prostředí, pro řidiče to bude ale znamenat zaplatit tisíce navíc do státní kasy. Za necelé dva roky – od 1. ledna 2018 – bude pro lidi povinný i poplatek za převod u ojetin vyrobených v letech 2001 až 2005. Dosud byl hranicí rok výroby 2000 a emisní norma Euro 2. Informace uveřejnila Mladá fronta Dnes.

Fabie a Octavie první generace nebo třeba Golf čtvrté generace – i na tato auta se bude od roku 2018 vztahovat daň z převodu ojetého automobilu. Zároveň také zdraží převody těch nejstarších aut – týkat by se to mělo emisní třídy Euro 3. Nejčastěji jde o vozy vyrobené v letech 2001 až 2005.

V současnosti se platí tři tisíce pouze za převod ojetiny, která byla vyrobena do roku 2000. Podle nových pravidel by se za tato auta zvedl poplatek na pět tisíc korun, u starších dokonce na 10 tisíc. Platit se stejně jako dosud bude při dovozu auta nebo při prvním prodeji v Česku.

Stát tak chce dostat ze silnic nejstarší auta a na vyšší a rozšířenější poplatky tlačí i automobilky. „Poplatek určitý odrazující efekt mít bude. Věřme, že jeho zavedení bude mít pozitivní dopad primárně u dovozu nejstarších ojetin, které představují větší zátěž pro životní prostředí i riziko pro bezpečnost provozu,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.

Na dani se vybraly už tři miliardy

Za převod ojetin už řidiči zaplatili od roku 2009, kdy se daň vybírá, téměř 3 miliardy korun. Podle deníku ale opatření k omlazení vozového parku zatím nevedlo. Naopak auta průměrně zestárla o rok.

Z daně, která má být určena na likvidaci vraků, podporu sběru a zpracování starých aut, jde však určeným směrem jen minimální částka. Například za rok 2015 vybral stát 387 milionů korun, vrakoviště dostala ale jen 15 milionů. Statistiky přitom ukazují, že se k nám dovezlo loni více ojetin ze zahraničí než v předchozích letech.

„Poplatky nejsou účelově vázány a jsou využívány i na další opatření pro realizaci projektů na ochranu životního prostředí,“ poznamenala mluvčí Státního fondu životního prostředí Lucie Früblingová. S tím ale experti nesouhlasí. „Je důležité, aby peníze vybrané od motoristů zůstaly u motoristů,“ myslí si automobilový expert Antonín Šípek.

„Stát by měl především stanovit jasnou koncepci obnovy vozového parku. Řešením je vhodná kombinace opatření. Příkladem může být poplatek zvýhodňující ekologické a bezpečnější automobily,“ řekl k tomu Jiří Zouhar z expertní skupiny PwC zabývající se automobily.

V zahraničí se ojetinám brání například zavedením nízkoemisních zón nebo zavedením silniční daně, která je vypočítána z emisí motoru.

Emisí se týká i obří skandál automobilky Volkswagen, jejíž některá auta dokázala falšovat emisní testy. Podívejte se na fotogalerii:


krakatiti53 ( 31. května 2016 23:27 )

to je ale pěknej hnus. Starý auta logicky kupují ti, kteří nemaj na novější anebo chtějí ušetřit - a teď je za to chce stát trestat? Koucorkov... radši dejte daň na nový modely, ty stejně kupují jen pracháči

Zobrazit celou diskusi