Podle předáků dodatek navyšuje odměny řidičům linkových autobusů za čekání mezi spoji u tras, které jsou kratší než 50 kilometrů. "Každé přerušení práce, které bude kratší než 16 minut, bude nyní pracovní dobou, a to i z hlediska odměňování," uvedl odborový svaz na svém webu. Podle něj se delší než šestnáctiminutová přerušení budou sčítat, za každou celou hodinu dostanou řidiči jako dosud 50 korun.

Svaz uvedl, že se pravuje také formulace - místo odměny za přerušení práce se mluví o odměně za čekání. "Důvodem těchto formulačních změn je nejen faktická změna systému odměňování, ale též zamezení dalšímu zneužívání institutu dělené směny," objasnili dopravní odboráři.

Nová pravidla jsou závazná pro zaměstnavatele, kteří jsou sdruženi ve svazu v sekci silniční dopravy. Svaz i odbory požádaly ministerstvo práce, aby dodatek platil ale i pro ostatní podnikatele.

Někteří řidiči ale dodatek k vyšší smlouvě, která se uzavírala na roky 2013 až 2016, kritizují. Podle řidiče pražské dopravy Romana Bureše Pudila svaz podepsal dodatek bez souhlasu šéfů odborových organizací, které s ním prý nesouhlasí.

Odborový svaz dopravy ale považuje uzavření dodatku za úspěch. Neznamená to podle nich však to, že by přestal usilovat o změnu podmínek a zvýšení mezd řidičů. Odbory dál zůstávají ve stávkové pohotovosti.

Protesty řidičů odstartovala takzvaná jablonecká výzva, při které šoféři po celé zemi oblékli na protest proti nízkým platům výstražné vesty. Přáli si, aby se v tendrech na provoz autobusových linek zakotvila minimální mzda. Pokud se podmínky v linkové dopravě nezlepší, chtějí odbory přijít s ostřejšími protesty včetně stávky.