Hrabánek, původem Pražan, narozený v roce 1915 v italském Terstu, se k intenzivnímu malování dostal v 60. a 70. letech 20. století při odchodu do penze. Na Šumavě si koupil zchátralý mlýn a začal ho opravovat a zařizovat v historickém duchu. A protože do starých interiérů obrázky na skle patřily, namaloval si první obrázky pro sebe. "Postupně pak maloval i pro své přátele a dnes jsou jeho díla v soukromých i muzejních sbírkách i v šumavských kapličkách a kostelech," řekl Horpeniak. Hrabánek podle něj navázal na jeden z velmi starých a typických druhů lidového umění na Šumavě. V Kvildě byla v 19. století dílna produkující tisíce obrázků.

Zatímco v minulosti podmalby na skle znázorňovaly hlavně světce, Hrabánek si vybíral i jiné motivy. Propracoval se až k velkým kompozicím, scénám s množstvím postav a parafrázím pláten velkých mistrů. "Svým velmi osobitým stylem se například zmocnil Rembrandta a namaloval jeho dílo po svém," řekl Horpeniak. Výstava nabízí i Hrabánkovy obrázky s motivy ze Starého zákona, jezdecké či lovecké scény, obrázky znázorňující život na Šumavě i autoportréty. Malíř podle svých předloh vytvářel vždy jeden nebo dva obrázky, na rozdíl od dřívějších výrobců, kteří podle šablony dělali až stovky kopií. Na téměř každém jeho obrázku se objevil symbol ledňáčka. Byl to symbol Hrabánkovy oblíbené historické postavy, krále Václava IV., a na Hrabánkových podmalbách vlastně nahrazoval jeho podpis.

Obrázky lidového malíře a samouka jsou dnes v muzeích na Šumavě a okolí, v Národním muzeu i v zahraničí, a v soukromých sbírkách. Podle Horpeniaka není jisté, že se ještě někdy tak rozsáhlá kolekce jeho obrázků podaří vystavit. V Galerii Muzea Šumavy je k vidění do 27. února 2016.