JHMD měly parní lokomotivu Malletka z roku 1907, která váží 27 tun, pronajatou od muzea. Firma ji vrátila v prosinci, muzeum ji vystaví v chomutovském depozitáři. JHMD dělaly generální opravu lokomotivy, kterou měly pronajatou od 90. let minulého století, od roku 2011 do roku 2013.

Podle soudkyně je žaloba předčasná. Navrhla mimosoudní dohodu. "Žalobce musí upřesnit, v jakém stavu byla lokomotiva po provedené generální opravě, k jakým škodám došlo po opravě a jaká je výše škod. Snažila bych se o smírné řešení, jestli by nebylo možné uhradit škodu z pojistky, kterou má žalovaný. Bylo by vhodné zahájit jednání s pojišťovnou a případně vzít žalobu zpět," řekla soudkyně.

Právní zástupce muzea Marek Nemeth uvedl, že JHMD nepostupovaly s péčí řádného hospodáře, opravovaly lokomotivu, aniž na to měly s muzeem smlouvu. "Lokomotiva má poškozený pojezd, takže všechny zásadní uzly, jako jsou ložiska a čepy, jsou rozvolněné. Lokomotiva k tomu, má-li být uvedena zpátky do provozu, musí prodělat opravu, která tato poškození odstraní," řekl dnes ČTK ředitel odboru železničního muzea Michal Novotný.

Firma se neúspěšně snažila uzavřít s muzeem dodatek smlouvy. ČTK to dnes řekl statutární ředitel JHMD Boris Čajánek. Při generální opravě, která vyšla na 2,2 milionu Kč a při níž podle něj jezdili zástupci muzea na kontrolní dny, se opravil zejména parní kotel, protože byl prošlý.

"A snažili jsme se odstranit i závady, které do té doby nikdo neopravil a jejichž historie sahá až někdy do válečných dob. Domnívám se, že to, že jsme u soudu, je nešťastné. Pokud na té lokomotivě došlo k nějaké technické závadě, tak jsme to mohli řešit jiným způsobem, nabízeli jsme muzeu, že tu závadu odstraníme, ale že jsme schopni to udělat jenom za uzavření dodatku," řekl ČTK Čajánek. Podle něj muzeum zahrnulo do posudku možná i škody, které "byly způsobené válečnou vřavou".

Po opravě najela lokomotiva 300 kilometrů od října 2013 do srpna 2014. Advokát JHMD Vít Pošvář dnes vyzval muzeum, aby firmě uhradilo částku za opravu. "Oprava dokumentuje snahu žalované, že nezanedbávala svoje povinnosti. Nejsme ti, kteří by tu lokomotivu zanedbávali, snažili se ji využít do mrtě a nic na ní neudělali," řekl Pošvář.

JHMD měla čtyři parní lokomotivy, nejstarší je z roku 1898. Společnost, která vlastní a provozuje úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice, skončila v posledním obchodním roce se ztrátou před zdaněním 18,2 milionu Kč. JHMD se 75 zaměstnanci ročně převezou 400.000 lidí, z toho 90.000 turistů, jejichž počet roste v jednotkách procent.