Šéf svazu Mike Hawes stanici BBC řekl, že sektor potřebuje mít jasno. Žádá také, aby Británie zůstala v celní unii. Scénář, kdy země celní unii opustí, aniž by měla uzavřenou preferenční obchodní dohodu, je tou horší z předpokládaných možností.
"Konkurenceschopnost Británie se postupně zhoršuje, takže je mnohem těžší přilákat investice. A investice jsou tím, díky čemuž sektor takovou konkurenční schopnost má," řekl.
V sázce je budoucnost jednoho z mála britských úspěchů v oblasti výroby od 80. let: automobilový průmysl zaměstnává přes 800.000 lidí a vytváří obrat kolem 83 miliard liber (2,4 bilionu Kč) ročně.
Německá automobilka BMW dnes uvedla, že kvůli nejistotě kolem brexitu neuvažuje o přesunu výroby z Británie. Dřívější výroky jednoho z jejích představitelů přitom signalizovaly, že by firma uzavřela své britské továrny na výrobu vozů Mini a Rolls-Royce, pokud by brexit vedl k výraznému narušení dodavatelského řetězce. Tyto výroky však podle BMW byly vytrženy z kontextu.
Británii chybí nejen dohoda s EU, ale i s dalšími státy, s nimiž má unie dohody o volném obchodu. Svaz upozorňuje, že neexituje žádný spolehlivý plán B, přičemž není reálné očekávat, že nové obchodní dohody s ostatními státy mohou být uzavřeny tak, aby kopírovaly dosavadní vztahy s EU.
Na britském zahraničním obchodu v objemu 800 miliard liber se Evropská unie loni podílela 52 procenty. Premiérka Mayová chce podepsat dohodu o volném obchodu a vyjednat dosud poměrně neurčitou celní dohodu, aby zajistila co možná nejhladší průběh obchodní výměny.
Podle stávajícího harmonogramu by dohoda o brexitu měla být dokončena do letošního října, což dává dostatek času k ratifikaci do března 2019, na kdy je plánován odchod Británie z EU.