Vyjmutí dopravy v noci na dnešek v Bruselu dohodlo bulharské předsednictví EU a zástupci europarlamentu a Evropské komise. Europoslankyně Martina Dlabajová (ANO), která se schůzky zúčastnila, ráno připomněla, že Česká republika právě o vyjmutí tranzitní dopravy dlouhodobě usilovala. Unijní exekutiva se snaží o zajištění spravedlivých platových podmínek pro pracovníky, které zaměstnavatel vyslal do jiného členského státu EU za účelem dočasného výkonu práce. Zahrnuje třeba i to, že by měli být odměňováni podle pravidel země, ve které působí. Pravidla byla primárně nastavena především pro stavební sektor.

"Dálková kamionová doprava neměla být nikdy součástí směrnice o vysílání pracovníků. Nyní jsme dostali prostor dál o změně vyjednávat. Slovo teď mají poslanci Evropského parlamentu, kteří budou o změně rozhodovat," uvedl ministr Ťok v reakci, kterou ČTK zaslal tiskový odbor ministerstva.

"Není to tak, že bychom vyhráli. Nicméně kdyby k tomu kroku (vyjmutí) nedošlo, tak už jsme prohráli," uvítal rozhodnutí Felix. Vyjmutí ale označil jen za dílčí krok, protože bude následovat debata v Evropském parlamentu. "A tam je spousta poslanců, kteří jsou zásadně proti vynětí a nechali by to ve směrnici," poznamenal. Připomněl také, že je stále ve hře to, že se bude vysílání pracovníků v dopravě řešit zvlášť v silničním balíčku.

Směrnici o vysílání pracovníků Felix považuje za čistě ochranářské opatření. "Není to o sociální starostlivosti západních zemí o naše pracovníky, ale je to čistě ochranářské opatření, které má vytlačit naše dopravce z trhu, což už se bohužel částečně daří," uvedl. V té souvislosti připomněl pokles mezinárodní dopravy v době růstu ekonomiky i exportu a nedostatek řidičů.

Dohoda na podobě novely směrnice, uzavřená dnes v noci, je prozatímní. Znovu se zástupci členských zemí nad věcí sejdou 19. března. Podle zástupkyně bulharského předsednictví by se finální hlasování v europarlamentu mělo uskutečnit ještě v první polovině letošního roku.