Memorandum o budoucí podobě režijních výhod, které využívají železniční zaměstnanci, podepíšou odbory se zástupci ministerstva dopravy, Českých drah a Správy železniční dopravní cesty v pondělí 4. prosince. Právě neshody ohledně platnosti režijních jízdních dokladů na trasách, které stát plánuje nabídnout do veřejných soutěží představovaly poslední překážku v dohodě mezi státem a odbory. Dohoda o režijních jízdenkách pak odblokuje související kolektivní jednání o platech na železnici a o dalších zaměstnaneckých výhodách.
Ministerstvo se vyjmutím liberalizovaných tratí zbaví jednoho z největších problémů při přípravě tendrů, který v minulosti vedl ke zrušení soutěže na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. Zastavil ji Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) z podnětu Českých drah. Dopravce tehdy poukazoval na diskriminační podmínku vycházející z povinnosti uznávat režijní jízdné, kterou konkurenční zájemci o zakázku neměli. Ministerstvo nicméně na základě poslaných cenových nabídek zakázku přidělilo ústecké GW Train Regio, která zde dopravu provozuje od loňského prosince.
Přínos ve zjednodušení soutěží vidí i Malý. "České dráhy tvrdily, že pokud chystají cenu do takovéhoto nabídkového řízení, že jsou znevýhodněny proti ostatním dopravcům, když musí započítat náklady na přepravování režijistů. Nově to tam nebudou muset počítat a náklady zahrnou do výše komerčního příplatku," uvedl šéf největší odborové centrály na české železnici. Podobné by to podle Malého bylo i v situaci, kdy by v soutěžích nakonec uspěl některý z alternativních dopravců. I u něj by si SŽDC nebo České dráhy mohly objednat pro zaměstnance nějakou formu zvýhodněného jízdného.
Už dříve se odboráři a ministerstvo dopravy předběžně dohodli na nárůstu roční ceny, kterou za režijní jízdné drážní zaměstnanci v příštích dvou letech zaplatí. V současnosti platí za roční jízdenku platnou v síti Českých drah 1000 korun, od příštího roku by se tato úhrada měla o deset procent zvýšit. O sto korun by se podle předběžného plánu měly zdražit režijní jízdenky pro bývalé železniční zaměstnance a děti zaměstnanců. Ti by nově měli za roční jízdenku zaplatit 600 korun. Z tisíce korun na 1250 by se pak měla zvýšit cena ročních režijních jízdenek pro ostatní rodinné příslušníky. Kromě zaměstnanců ČD a SŽDC mají na režijní výhody nárok i zaměstnanci Drážního úřadu. Jde tak zhruba o 40.000 aktivních drážních zaměstnanců, jejich rodinné příslušníky a o bývalé železničáře.
cfr rot