"Pokud si zákazník koupí auto, které je staré deset let, a má ho dalších pět až deset let, provozuje pak opravdu nemoderní a neekologické auto, které je v podstatě nebezpečné majiteli i okolí," uvedl ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Přes zvyšující se prodej starších vozidel roste i průměrná cena, za kterou si řidiči v Česku vozidla z druhé ruky kupují. Ta nyní podle Cebie činí 192.200 korun. Dlouhodobě ubývá vozidel s cenou do sta tisíc korun. V pololetí šlo meziročně o pokles o čtyři procentní body na 30 procent. Roste naopak segment vozů s prodávanou cenou do 300.000 korun, které mezi prodávanými vozidly tvoří 19 procent.

Z prodaných aut připadá 59 procent na dieselová auta, 39 procent představují vozidla s benzinovými motory. U nových vozidel je poměr mezi dieselovými a benzinovými pohony téměř přesně opačný, uvedla Cebia s tím, že podíl alternativních paliv je u starších prodávaných aut velmi malý.

Podle počtu najetých kilometrů se v pololetí prodávala auta s průměrným nájezdem 168.000 kilometrů. Spolu s průměrným věkem prodávaných aut toto číslo dlouhodobě roste. Podle odhadů Cebie je ale tachometr těchto aut stočený v průměru o 100.000 kilometrů u 40 procent nabízených vozidel. Skutečný stav se tak dá odhadnout na průměrných více než 200.000 kilometrů, což by odpovídalo i stáří prodávaných vozidel, dodala společnost.