"Propojení s okolními státy nejsou dnes všude dořešena a myslím si, že by tyto projekty mohly mít větší šanci uspět a tyto dotace čerpat," uvedl Hořelica. V současnosti má Česko v rámci dvou výzev pro roky 2016 a 2017 zavázány možné dotace z CEF ve výši 22,7 miliardy korun, prostřednictvím poslední výzvy zbývá zavázat dalších 7,5 miliardy korun.

Kromě CEF čerpá Česko na výstavbu silniční, železniční a říční infrastruktury dotace z takzvaného Operačního programu Doprava, v jehož druhém programovém období pro roky 2014 až 2020 je zhruba 127 miliard Kč.

Přestože zahájení čerpání z tohoto programového období se spustilo později a reálně se začalo čerpat až v letošním roce, je v současnosti proplaceno v rámci programu zhruba 10 miliard korun, uvedl státní tajemník ministerstva dopravy Tomáš Čoček. Do konce roku by pak mohlo být proplaceno celkem 14 miliard korun a napřesrok čerpání vzroste na téměř 40 miliard, tedy bezmála třetinu celkového objemu dotací, dodal Hořelica.

Aktuální připravované přeshraniční projekty se týkají zejména obnovy a modernizace železničních tratí. Příkladem nedávno zprovozněné trati, která byla dlouhodobě přerušená, je spojení z Dolní Poustevny do Bad Schandau v německém Sasku, která byla zprovozněná v létě 2014. V současnosti hojně diskutované vysokorychlostní trati, které mají Česko napojit na evropskou síť rychlostních tratí, naopak pro tento účel využitelné nebudou. Ty by se totiž měly stavět nejdříve po roce 2030.