"Nikde jinde v kontinentální Evropě takové řešení nefunguje," řekl Jan Kubíček z ČSOB. Podobný systém je nejblíže v Londýně, kde si ale cestující může koupit bankovní kartou jízdenku jen sám pro sebe a ne, tak jako v Plzni, pro celou rodinu. V Česku využívají toto odbavení na některých linkách v Liberci a Brně. Praha ho má zatím na dvou tramvajových linkách a na letiště, což zavedlo také Brno.
"Tato platba za dvě vteřiny komfortně obslouží náhodného cestujícího, který přijede do Plzně s rodinou. Také v noci, když jedete z restaurace a nemáte drobné nebo jízdenku, vám velmi pomůže," řekl Radomír Kozler z PMDP. Ze třetiny ji využívají cizinci. U druhých dveří každého vozu MHD je vždy jeden přístroj, tedy cardman. Transakce se zúčtovávají až po několika dnech nebo určité sumě, což zlevňuje bankovní poplatky. "Za duben jsme evidovali 97.000 transakcí bankovní kartou, což je na Plzeň se 170.000 obyvateli vysoké číslo. Za květen určitě přesáhneme 100.000," uvedl. Počet unikátních uživatelů je 28.000, měsíční rekord je 117 jízdenek zakoupených na jednu kartu, průměr je pět.
"V Plzni neexistují bariéry pro vstup do veřejné dopravy z hlediska jízdního dokladu," uvedl předseda představenstva PMDP Michal Kraus. Bezkontaktní bankovní karta doplňuje čipovou Plzeňskou kartu, papírové jízdenky, jízdenky u řidiče a SMS.
Firmy nyní připravují model, který by umožnil nahrát na platební kartu předplatné na MHD a vyvíjí čtečky pro revizory. Podle Martina Dolejše z MasterCard také chtějí, aby byl nositelem platební karty mobilní NFC telefon, s nímž už umí vozy komunikovat.
Podle Dolejše by mohla Plzeň nastavit standard tak, aby v ČR vznikala stejná technologická řešení, která by podle Krause byla nejlepší podporou veřejné dopravy. Oba potvrdili, že si zatím každé město prošlapává cestu samo a je rádo, že má své autonomní řešení, které je násobně nákladnější. Pořízení nových cardmanů s barevným displejem přišlo na jednotky milionů korun. Všechny vozy MHD už jsou několik let vybaveny cardmany na Plzeňskou kartu, která se ale musí dobíjet.