Včetně oprav by podle Tesařové letos do silnic první třídy na Vysočině mohlo plynout nejvíc peněz za posledních pět let.

Po silnici I/34 proudí doprava z Havlíčkova Brodu na Pardubice. U Pohledu na tuto trasu navazuje hlavní tah směřující do Žďáru nad Sázavou. Stavební náklady na dlouho plánovanou přeložku části I/34 v těchto místech ředitelství před výběrovým řízením na dodavatele odhaduje do 300 milionů Kč bez daně. Stavbaři by tam měli začít pracovat ve druhé polovině roku.

Obcí Sklené nad Oslavou prochází státní tah I/37 ze Žďáru nad Sázavou do Velké Bíteše, kde je nájezd na dálnici D1. U Skleného stát na této trase plánuje obchvat dlouhý dva kilometry. "Máme tam dokončenou majetkoprávní přípravu a běží stavební řízení," uvedla Tesařová. Letos by chtělo ŘSD na tuto stavbu s celkovými náklady kolem 167 milionů vybírat stavební firmu, práce by pak mohly začít tento nebo příští rok.

Nedaleko Pelhřimova stavební dělníci od loňska pro ŘSD budují 5,4 kilometru nové silnice I/34. Umožní vyvedení tranzitní dopravy ze tří vesnic, Ústrašína, Ondřejova a Myslotína, které nyní tento tah od Pelhřimova na Jindřichův Hradec protíná. Výstavba bude stát 448 milionů korun bez DPH, nová silnice by podle plánu měla být zprovozněna v příštím roce.

Do oprav silnic první třídy, jichž Vysočinou prochází přes 400 kilometrů, letos stát chce vložit kolem 700 milionů Kč. V porovnání s minulým rokem, kdy na nich byly provedeny opravy za 380 milionů Kč, to bude skoro dvojnásobná částka.

"Největší opravy se chystají na I/38 ve dvou velkých úsecích," uvedla Tesařová. Na tomto hlavním tahu mezi Jihlavou a Znojmem, který patří k nejvytíženějším v kraji, plánuje ředitelství letos nákladem zhruba 300 milionů Kč opravu dvou dlouhých úseků, a to mezi Jihlavou a Stonařovem a mezi Hladovem a Želetavou. Dalších zhruba 100 milionů Kč by měla stát oprava silnice I/19 mezi obcemi Kámen a Leskovice na Pelhřimovsku.