"Rozjíždíme novou směnu. Vyrábíme méně nových lokomotiv, opravujeme jich víc. Nahrazujeme tím obrat, místo jedné nové nebo modernizované lokomotivy, jich musíme opravit pět až osm," řekl Plhák.

Společnost loni vykázala obrat přes dvě miliardy korun, výrazně se však propadly tržby pro státy bývalého Sovětského svazu. Zhruba z 1,2 miliardy korun na 500.000 korun. Firma se postupně víc zaměřuje na západ i tuzemské zákazníky.

"Po první krizi jsme se orientovali na východ, který má velký potenciál, ale politickou situací a pádem rublu se situace změnila. Tyto trhy nahrazujeme Finskem, Švédském nebo Itálií," řekl Plhák.

Ve Finsku společnosti pomohla liberalizace trhu, podnik tam aktuálně dodává tři lokomotivy, které dnes prezentoval. Jde o jubilejní stou modernizaci šestinápravové lokomotivy s označením 774.7. Jejím předchůdcům se říkalo Čmelák.

Italští zákazníci nechtějí nakupovat jen nové stroje, ale mají zájem o modernizaci nákladních lokomotiv, což je pro CZ Loko příležitost. V Česku firma dodává privátním operátorům, kteří obnovují nebo modernizují železniční park, dodal Plhák.

"I letos odhadujeme obrat ve stejné výši, export ve výši přes 60 procent. Od svého vzniku do poloviny letošního roku CZ Loko modernizovalo nebo vyrobilo 833 lokomotiv, z toho 317 jich šlo na export," řekl Plhák.

Dílny pro parní lokomotivy vznikly v Třebové v roce 1849. V roce 1866 se začaly orientovat na opravy dieselových lokomotiv, od roku 1988 na elektrické lokomotivy. V roce 1999 se českotřebovský závod stál součástí holdingu CZ Loko a v roce 2003 zahájil etapu výroby lokomotiv. CZ Loko vlastní od roku 2004 z 49 procent společnost Zeppelin a z 51 procent předseda představenstva Josef Bárta.