"Mělo by to (dotace na opravu krajských silnic) být součástí politiky vlády i nadále. V minulých letech jsem s velkým překvapením sledoval, že SFDI každý rok vracel do státního rozpočtu několik miliard korun a neexistovala jakákoliv pružnost pokusit se tyto peníze využít, aby se mohly investovat do dopravní infrastruktury," uvedl Sobotka.
Například Olomoucký kraj letos z rozpočtu SFDI dostane dotaci 280 milionů korun na opravy silnic druhé a třetí třídy. Hejtmanství připravilo 19 projektů, které bude s pomocí dotací financovat. Kraj vlastní 3096 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, které jsou velmi zanedbané. Odborníci odhadují, že jejich oprava bude stát 25 miliard korun. Kraj ročně do jejich rekonstrukce a údržby investuje zhruba miliardu korun.
Dotace krajům na opravy silnic rozdělilo ministerstvo dopravy letos poprvé od roku 2001, kdy komunikace na kraje převedlo, a zatím není jasné, zda se bude podobná dotace opakovat i napřesrok. Podle ministra dopravy Dana Ťoka se o tom rozhodne v druhé polovině letošního roku podle toho, jak bude jeho resort hospodařit.
Podle předsedy Asociace krajů a jihomoravského hejtmana Michala Haška (ČSSD) kraje před léty dostaly silnice 2. a 3. třídy ve velmi špatném technickém stavu a jejich postupná oprava bude nákladná. Kraje nyní mají připraveny projekty zaměřené na rekonstrukci silniční sítě v hodnotě 6,8 miliardy korun. "Jsem rád, že vláda bude debatovat o možnosti financování dopravní sítě i z prostředků SFDI," uvedl.
Ke zvýšení státních dotací na krajské silnice nedávno vyzval prezident Miloš Zeman. Poukázal na to, že z více než 90 miliard korun, s nimiž hospodaří SFDI, ministerstvo krajům pošle jen uvedených 4,4 miliardy korun. Rozpočet fondu ale podle Ťoka obsahuje i peníze z EU, které na opravy krajských silnic využít nejde. Dotace 4,4 miliardy Kč jsou z národního rozpočtu, další peníze mohou kraje ze SFDI čerpat na takzvané investiční akce, tedy na výstavbu a modernizaci komunikací, dodal ministr.