Doplatky na léky: 5 nejčastějších otázek

Pacienti si stěžují, že doplatky na léky na předpis jsou čím dál, tím vyšší. Rozčilují se a ptají se: „Kde si stěžovat na vysoký doplatek za lék na předpis? Kde a jak najít levnější náhradu léku?“ Blesk proto ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví připravil pět odpovědí na nejčastější otázky pacientů nespokojených s výší doplatku.
1. Kde se mohu dozvědět o variantách léku bez doplatku?
Vedle stránek ministerstva zdravotnictví (www. mzcr.cz v aplikaci Léky), je možné, ale v menším rozsahu, najít informace webu Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Na adrese www. sukl.cz existují dvě cesty: Buď rozkliknutím nabídky Přehledy cen a úhrada léčiv nebo rozkliknutím nabídky Informační portál pro veřejnost s aplikací Léky. Zdrojem informací jsou i stránky Všeobecné zdravotní pojišťovny: http:// www.vzp.cz/cms/internet/ cz/Lekari/prehled_LP
2. Co dělat, pokud nechci doplácet, ale můj lék variantu bez doplatku nemá?
Musíte se ptát svého lékaře, zda se můžete léčit bezdoplatkovým lékem. Ze zákona se vám ze zdravotního pojištění plně hradí nejméně jeden léčivý přípravek ze stejné skupiny.
3. Co si mám představit pod pojmem »Léčivé přípravky se stejnou léčivou látkou« a »Léčivé přípravky obdobné «, jak jsou nazývány na webu?
Léčivé přípravky se stejnou léčivou látkou jsou přípravky, které obsahují stejnou léčivou látku. V lékárně můžete požádat o záměnu za lék s nižším doplatkem. Jestliže obsahuje náhradní přípravek rozdílné množství léčivé látky, lékárník opraví jeho dávkování podle receptu a změnu tam vyznačí. Léčivé přípravky obdobné jsou léčivé přípravky, které sice obsahují jinou léčivou látku, než přípravek na receptu, ale ta patří do stejné skupiny léčivých látek. Pokud lékárna nemá předepsaný přípravek k dispozici a má na skladě pouze přípravek »obdobný«, nemůže vám ho vydat.
4. Jak postupovat, když nemůžu užívat lék bez doplatku, protože jsem na něj alergický, a jediná varianta je lék s doplatkem?
Ve výjimečných případech vám může zdravotní pojišťovna hradit i zdravotní péči, na kterou jinak nemáte nárok. Nesmí ale existovat jiná možnost a musí s tím souhlasit revizní lékař (pokud nehrozí nebezpečí z prodlení). Obě skutečnosti musí lékař pojišťovně doložit. Kromě toho musí zdůvodnit:
■ že pro tohoto konkrétního pacienta neexistuje jiná možnost léčby, kterou by hradila zdravotní pojišťovna
■ že tuto léčbu lékař navrhuje až potom, co zdravotní péče hrazená ze zdravotního pojištění nevedla ke zlepšení, nebo způsobovala pacientovi zdravotní komplikace
■ že existují důvody, proč je navrhovaná léčba pro pacienta vhodnější O výjimku ale není možné žádat z jiných důvodů. „Jiné kritérium (např. sociální situace pacienta, vyšší komfort poskytnutí zdravotní péče apod.) nemůže být zvažováno, neboť zákon takovou možnost nepřipouští,“ říká mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.
5. Můžu doplatek reklamovat?
Pokud chcete »reklamovat « výši zaplaceného doplatku, musíte se obrátit s žádostí (doloženou výdejním dokladem – účtenkou) o vysvětlení na tu konkrétní lékárnu. V případě, že neuspějete a máte za to, že vám není poskytována náležitá zdravotní péče, můžete se obrátit buď na Českou lékárnickou komoru (pokud nesouhlasíte s postupem lékárníka) nebo na Státní ústav pro kontrolu léčiv (pokud pochybujete o správnosti ceny léčivého přípravku či výši doplatku).
v porovnání s tím, jak zahýřila hvězda Jurásková s požehnáním hygienika Víta s milionovými sumami promrhanými za neuvážený bombastický nákup zbytečných vakcín proti "prasečí" chřipce v naprosto nevyhovujícím dávkování. Rozdíl je jediný - pacienti doplácejí za to, co potřebují, oni za svá chybná rozhodnutí nenesou zodpovědnost. Co se vlastně stalo s dnes již prošlými a neupotřebnými vakcínami?