„Kraj bojoval dostatečně. My jsme v prvním kroku nasmlouvali navýšení jak železniční, tak autobusové dopravy. Pak měla být druhá etapa budování parkovišť v okolí Prahy a ve Středočeském kraji a třetí krok měl být modré zóny. Praha ten druhý krok přeskočila a vyhlásila je jednostranně,“ bránil se útokům kvůli takzvaným modrým zónám hejtman Miloš Petera (ČSSD).

Modré zóny zavedla naposledy před několika dny Praha 8. Jde o vyznačení parkování pro rezidenty hlavního města, na které nemají lidé dojíždějící do práce, k lékaři nebo na některý ze středočeských úřadů nárok. Místo k parkování ale paradoxně zóny nezajišťují ani samotným obyvatelům jednotlivých ulic.

„Praha je územně samosprávný celek, takže se může rozhodnout, jak chce. Považuji za obrovskou chybu, že ta komunikace neprobíhala dostatečně dlouho. Osm let je tam vláda, která podle mě řešila jiné věci než parkovací zóny a komfort lidí dojíždějících za prací do Prahy,“ uvedla místopředsedkyně Sněmovny a kandidátka na hejtmanku za hnutí ANO Jaroslava Pokorná Jermanová.

„Kdyby kraj fungoval více koncepčně, tak mohl do toho projektu zatáhnout i okresní města, která řeší ten samý problém. Je to o komunikaci, která prostě chybí. To je potřeba změnit,“ dodala.

Podívejte se na boj o modré zóny v debatě Blesku:

Video
délka: 22:14

Krnáčová a Dolínek drtí Středočechy? Modré zóny jako znamení politické arogance? 

Kraj zaspal a hejtman musel čekat za dveřmi

Ještě tvrdší kritiku si vysloužil středočeský hejtman od opozice. „Myslím, že jsme viděli, že (kraj) tu situaci propásl a zaspal. Pan hejtman vydal dva dny před spuštěním zón na Praze 5 a Praze 6 tiskové prohlášení, ve kterém to odmítá. Ale ty modré zóny se připravovaly řadu let,“ zdůrazňoval místopředseda ODS a lídr strany ve středočeských volbách Martin Kupka.

„Celou tu věc fakticky spískalo hnutí ANO ve vedení pražské radnice a sociální demokraté, kteří jsou také ve vedení pražské radnice, ale zároveň na Středočeském kraji,“ dodal Kupka.

„Chyba bude asi v komunikaci, protože sociální demokraté mají v Praze náměstka pro dopravu pana Dolínka a i hejtmana ve Středočeském kraji a náš pan hejtman nebyl vpuštěn na tu radu. To nám přijde absurdní. Pokud současné vedení se není schopné dohodnout ani v rámci své strany, tak je asi něco špatně,“ souhlasil nejmladší kandidát na hejtmana v celé republice, 20letý František Kopřiva (Piráti).

Odstavení hejtmana v den magistrátního jednání o pražských modrých zónách nechápe ani Vít Rakušan, lídr STAN. „Mně ta situace celkově přijde absurdní. Vůbec ta představa, že takový chlapák, jako je pan hejtman Petera, se nedostane na jednání pražské rady, to je prostě něco absolutně neskutečného. On to nebyl jediný silový postoj Prahy. Krátce před tím se Praha ozvala, že by na své teritorium nechtěla vpouštět kamionovou dopravu. To siláctví pana Dolínka, sociálního demokrata, vůči Středočeskému kraji, kde dlouhodobě vládne sociální demokracie, to je něco, čemu absolutně nerozumím,“ řekl.

Video
délka: 04:33
1080p 720p 480p 360p 240p

Co slíbili kandidáti na hejtmanský post ve Středočeském kraji? Blesk / Tomáš Sovinský, Lukáš Červený

„To, že paní primátorka a pražští radní takto udělali, že nechali pana hejtmana čekat v předsálí, pokládám za projev mimořádné arogance, ale i hlouposti. Praha a Středočeský kraj jsou dva provázané regiony. Musí spolu umět spolupracovat, to je otázka nutnosti,“ přisadil si Kupka.

Tlak na Prahu. Jak a s jakým výsledkem?

Shoda panovala během debaty snad pouze nad tím, že je třeba urychleně postavit záchytná parkoviště, na která teď Středočeši musejí spoléhat. Těch je totiž pro desetitisíce dojíždějících zoufale málo. A modré zóny bude Praha těžko v dohledné době rušit, i když se o to například hejtman snaží.

„Požádali jsme Prahu, aby pozastavila platnost těchto rozhodnutí. Zatím jsme nedostali odpověď,“ řekl hejtman Petera. Na dotaz, zda je to podle něj reálné, ale odpověděl, že ne.

„My jsme hned další den dali podnět k přezkumu na ministerstvo dopravy. Zda je v takovémto rozsahu vyhlášení modrých zón legitimní a přípustné. Pravděpodobně ale dostaneme odpověď, že Praha má právo modré zóny vyhlásit,“ dodal k tomu Rakušan (STAN).

Tlačit na Prahu chtějí také ODS nebo TOP 09. Jak, to neprozradily. „Jak Praha, tak Středočeský kraj mají spoustu společných zájmů. Tady selhaly obě strany. Středočeský kraj měl vědět, že obrovské množství lidí dojíždí do Prahy za prací. Že pokud nastane tento problém, tak bude pozdě ho řešit, jako se řešil teď – dva dny před spuštěním modrých zón,“ řekl k tomu Petr Tiso, lékař, který chce být hejtmanem za TOP 09.

„Pokud budeme mít možnost do toho mluvit a budeme ve vedení kraje, tak budeme s Prahou jednat. Pokud neexistuje varianta záchytných parkovišť, tak je velmi nezodpovědné spustit tuhle akci jenom v zájmu získávání voličských hlasů v Praze,“ doplnil.

„Mně bylo řečeno, že naši zastupitelé o tom nevěděli, že náměstek Dolínek s tím přišel na radu a oznámil to,“ okomentovala jednání na pražské radnici Jermanová. „Je to špatná vizitka komunikace hnutí ANO a sociálních demokratů na pražské radnici,“ popíchl zástupkyni hnutí ANO, které Praze vládne, Kupka.

Podívejte se na záznam celé debaty:

Video
délka: 01:44:11

Záznam debaty s lídry Středočeského kraje: Jak se zbavit špíny po Rathovi a modrých zón? redakce Blesk

Parkoviště budou nejdřív za půl roku, spíš později

Tolik potřebná záchytná parkoviště na místech, kde ústí do Prahy nejfrekventovanější silnice a dálnice, jsou ale stále relativně v nedohlednu. Problém mají Středočeši nyní, řešení bude ale nejdříve za půl roku. A to je optimistická varianta.

„Podle mého názoru je to otázka půl roku po volbách,“ odhadoval kandidát za koalici Spolu pro kraj Josef Vacek (KDU-ČSL). „Podle mě minimálně rok,“ nesouhlasil lídr KSČM Zdeněk Štefek. K časovému horizontu jeden rok se kloní i současný hejtman.

„Nejrychlejší řešení je v regionu středních Čech. To je vyjednávání se starosty měst, kteří mají ty pozemky u nádraží většinou už ve svém vlastnictví. Tam by jim kraj měl pomoci získat peníze. Mluvíme o mnoha měsících, ne-li rocích,“ míní Jermanová.

„Základní chybou je, že se parkování řeší ping-pongem mezi Prahou a Středočeským krajem. Nebyl dotvořen systém P+R parkovišť ze strany Prahy. Středočeský kraj má připraveno až 30 míst. Zpochybňuji ale celý ten systém, modré zóny nezajišťují potřeby ani rezidentů Prahy. Nezajistí jim to místo ani v místě bydliště. P+R parkoviště by navíc měly mít jinou podobu. Měly by být zadarmo,“ komentoval téma Štefek.

Vina leží na magistrátu, míní hejtman

Svou vinu odmítl hejtman Miloš Petera s tím, že ji nese pražský magistrát v čele s Adrianou Krnáčovou (ANO). „Tam byl celý rok chaos, protože se nebyli schopni domluvit na vládě, nekompetentnost paní Krnáčové, protože neřešila problémy. Není možné říkat, že to je na Středočeském kraji. Jestliže s tím přijde pan Dolínek, že se budou projednávat modré zóny, a paní Krnáčová o tom neví, tak mi to přijde alarmující,“ připomněl Petera dlouhé pražské bezvládí, kdy se rozpadla magistrátní koalice.

„Budeme trvat na zřízení funkce radního pro dopravu. To byla jedna ze systémových chyb současné vlády sociálních demokratů a komunistů. V tomto směru hejtman Petera přecenil své síly,“ kritizoval šéfa kraje Vacek. Petera si totiž dopravu „vzal pod svá křídla“ ještě k vedení kraje. Podle uskupení Spolu pro kraj ale svůj úkol nezvládl.

„Situace je kritická. My bychom po volbách spustili krizovou skupinu, která by jednala s Prahou, zda je možné v některých částech zavedení modrých zón zrušit,“ uzavřel Kupka.

Krajské a senátní volby 2016 na Blesk.cz zde >>>

Fotogalerie
22 fotografií