Dotaz: Dobrý den, se zájmem jsem si přečetl Váš článek na TipCars.com o dvouhmotových setrvačnících. Mám Octavii 1.9 TDI PD 77 kW najeto 108 tis. km a projevují se mi Vámi popsané příznaky - rázy při zrychlení a navíc i podivný rachot při běhu na neutrál, který po sešlápnutí spojky zmizí. Má i tento vůz dvouhmotový setrvačník a pokud ano, poradil byste mi sadu (typ, výrobce) klasické spojky, kterou bych to mohl nahradit? Předem velmi děkuji za případnou radu, nový dvouhmotový setrvačník se mi kupovat kvůli ceně nechce.

Odpověď: Do Octavií 1.9 TDI PD 77 kW druhé generace se montovaly dvouhmotnostní setrvačníky značky Sachs nebo LUK v průměru 220 mm nebo 240 mm. Opotřebení se projevuje nepravidelným rachotem a vibracemi. Konec životnosti setrvačníku nelze přesně určit. Petr Šikl z TipCars.com radí provést test, kterým lze poznat závadu: „motor v klidovém stavu roztáčejte pomalu a stejnoměrně. Pokud budou vibrace motoru se zvyšujícími se otáčkami silnější, je dvouhmotový setrvačník vadný.“ Dále se doporučuje provést jízdní zkoušku: pokud ve volnoběhu nebo při dosažení přibližně 2000 ot./min. dochází k silným vibracím, může to být znakem opotřebovaného dvouhmotového setrvačníku, což platí za předpokladu, že díly motoru nevykazují žádnou závadu. Před samotnou výměnou je nutná fyzická kontrola (průměr setrvačníku zjistíme podle čísla karoserie). Setrvačníky se liší již zmíněným průměrem a odlišnou konstrukcí.

Server TipCars.com oslovil řadu značkových servisů. Jaké jsou ceny za výměnu? Výměna celého setu tedy dvouhmotového setrvačníku i se spojkou se pohybuje kolem 24.000 Kč. V případě opotřebení spojky se spojka mění samostatně, přičemž kompletní spojka (lamela, přítlačný talíř a spojkové ložisko) vyjde zákazníka na 13.700 Kč a náklady spojené s výměnou se pohybují okolo 3.100 Kč. Životnost spojky je závislá na způsobu zacházení ze strany řidiče. Odborníci se setkávají s případy, kdy je nutné spojku vyměnit v padesáti tisících kilometrech, ale také třeba až při čtyřnásobku. V rámci výměny spojky je třeba bezpodmínečně překontrolovat dvouhmotový setrvačník, který by v případě opotřebení mohl zničit novou spojku. Většinou však dochází k prvotnímu opotřebení dvouhmotového setrvačníku, takže nutno výměny spojky odpadá. Některé značkové servisy přesto provádí výměnu opotřebovaného setrvačníku zároveň se spojkou, což zvyšuje jejich zisk.

U všech vozidel, která ujedou v krátkém časovém období větší počet kilometrů (50.000 km ročně a více, např. TAXI), doporučují odborníci z TipCars.com při opotřebení dvouhmotového setrvačníku jeho náhradu jednohmotovým setrvačníkem, přičemž samotné rozhodnutí leží na majiteli vozu. V případě uvedeného poškození dvouhmotnostního setrvačníku může být k opravě použita konvenční spojka obsahující uvedené díly (viz tabulka v odkazu na TipCars.com pod tímto článkem). Nahrazení dvouhmotového setrvačníku jednohmotovým tedy přijde na 17.110 Kč (materiál), přičemž práce přijde na 3.174 Kč.

Dvouhmotové setrvačníky a jejich přínos
Hlavním přínosem dvouhmotových setrvačníků je omezení vibrací motoru a přenosu kroutícího momentu při změně převodu, který je znatelně plynulejší než u klasické konstrukce spojky. Na druhou stranu může docházet ke vzniku torzních kmitů v okamžiku, kdy je frekvence pohybu motoru shodná s rezonanční frekvencí podvozku. Proto firma Sachs přišla s inovovaným setrvačníkem s planetovými koly, u kterého je menší možnost vzniku nežádoucích vibrací. Jediným problémem tohoto řešení se tak stává poměrně malá životnost v poměru k nákladům na opravu.

Proč dochází k opotřebení dvouhmotového setrvačníku?
Na předčasném opotřebení dvouhmotového setrvačníku má největší vliv vysoká teplota (samotné zacházení se spojkou). Setrvačník se tak v důsledku vysokých teplot postupně vyhřeje a může dojít dokonce k jeho popraskání, což není výrobní vada. Za výrobní vadu může být považován únik maziva z dvouhmotového setrvačníku, v důsledku čehož dojde k poškození vnitřní pružiny setrvačníku. To má za následek zvýšenou vůli a velkou hlučnost. Poté je nutné vozidlo rychle odstavit a následně opravit. Ke stejnému poškození může dojít i v případě časté jízdy s podtočeným motorem!

K opotřebení dvouhmotého setrvačníku vede také Chiptuning, který je u těchto vozidel stále velmi oblíben. Za přijatelné peníze si tak majitel může zvýšit výkon svého dieselu o zhruba 30%, přičemž si rovnou zadělává na problémy. Motor totiž není stavěn na zvýšené teploty v důsledku zvýšeného točivého momentu či výkonu motoru. Dochází tak k překročení bezpečnostní rezervy dvouhmotového setrvačníku a během normálního jízdního provozu se pružiny tlačí zcela k sobě (permanentní přetěžování setrvačníku vyšším toč. momentem), což vede ke zhoršení tlumení hluku nebo dokonce ke škubání vozu. Jelikož se to děje s poloviční zapalovací frekvencí, dochází velmi rychle k vysokým hodnotám změny zátěže, kterými jsou poškozovány nejen dvouhmotový setrvačník, ale i převodovka, hnací hřídele a diferenciál. „Přetěžování dvouhmotového setrvačníku v důsledku zvýšeného točivého momentu vede až k samotné destrukci setrvačníku. Nutné je ještě upozornit, že chiptuningem vůz ztrácí záruku výrobce.“ Dodává Petr Šikl z TipCars.com
U oslovených autorizovaných servisů Škody se částka účtovaná za opravu celkem liší. V konečném důsledku se celková oprava u několika oslovených servisů prodraží na těžko přijatelných 40-45.000 Kč.

Verdikt poradny na TipCars.com
Osobně doporučuji nahrazení dvouhmotového setrvačníku jednohmotovým každému, kdo se s problémem předčasného opotřebení "dvouhmoťáku" setkává (ať již je na vině jízdní styl či vysoká porce ročně ujetých kilometrů). Opadají tak starosti se servisem a nákladnou výměnou spojky. U jednohmotového setrvačníku doslala spojková lamela zesílené pružiny a navíc můžete měnit jednotlivé díly (lamelu, přítlačný talíř či ložisko), což je finančně přijatelnější a mírně zhoršený akustický komfort či vibrace v nízkých otáčkách nepředstavují zásadnější problém. Při problémech se setrvačníkem doporučuji navštívit, popř. obvolat více servisů, jelikož ceny se podle mého zjištění dosti liší.“ Odpovídá Petr Šikl, redaktor TipCars.com.

Podrobnější informace najdete v našem článku publikovaném na TipCars.com