Jak ukazují naše grafy, krádeže vozů klesly za poslední desetiletí skoro na třetinu. Loni se Česko poprvé dostalo pod 10 000 ukradených aut za rok. I v loupežích věcí z nich znamená loňských 22 976 šetřených případů nejlepší výsledek v dějinách.
Je zřejmé, že čísla ukradených vozidel příjemně klesají hlavně proto, že se vozidla více zabezpečují.
LEVNĚJŠÍ POJISTKA
Za moderní zabezpečovací systémy musíte pravda připlatit. Ale jednak nyní už nestojí tolik jako dřív a navíc lidi motivují i pojišťovny: dobře zabezpečeným vozům zlevňují pojistky.
Mnozí řidiči sázejí na vyhledávací zařízení, efektivní jsou však už ochrany do tisícikoruny jako třeba značení skel. Podobně zajímavé je to u dílů karoserie pomocí identifikátorů, ať jde o kovové holografické etikety či takzvaný inteligentní prach.
ZAMKNU A NEODJEDEŠ!
Z mechanické klasiky asi každý zná zámek řazení. Ale objevují se i nové typy. Třeba trezorový zámek, který se montuje na sloupek řízení, což je pro zloděje nejhůře přístupné místo v autě.
Na českém trhu jde o novinku, ale třeba na Slovensku jde o nejprodávanější druh zabezpečení. Podle tamější policie ještě nebyl odcizen ani jeden vůz s tímto druhem zabezpečení.
Výhodou je, že blokuje celkový mechanismus řízení, takže zcela znemožňuje manipulaci s vozidlem. I proto Státní strojírenský úřad tomuto typu zabezpečení přidělil i nevyšší bezpečnostní třídu.
Klíč k zámku je specifický, neobsahuje žádné výstupky ani zuby, ale po obvodu jeho pláště jsou v různých výškách navrtané díry několika velikostí, do kterých následně zapadají ocelové kuličky v závislosti na velikosti jednotlivých dírek. Klíč nedisponuje výrobním číslem, není evidován v žádné databázi a nelze z něj udělat kopii.