Za půl hodiny už pište závěť

Kupříkladu při nehodě se to může stát snadno. Stačí málo, aby se klimatizační náplň dostala na rozpálený motor nebo k malému požáru z elektrického zkratu, a smrtící kyselina je na světě. „I potřísnění o velikosti lidské dlaně může být smrtelné, a to už během několika minut,“ tvrdí profesor Kornath.

Vědec demonstroval účinky kyseliny vzniklé z chladiva na prasečí hlavě. Vepřovou hlavu uzavřel do skleněné nádoby a několik gramů na ni vstříkl. Kůže prasete okamžitě zešedivěla a oči se pokryly mléčným povlakem. „Šedé zbarvení je známkou toho, že kyselina pronikla do kůže a reaguje s tkání,“ popsal výsledek experimentu Kornath. „Kdyby prase bylo ještě živé, touto dobou už mu není pomoci,“ popsal půlhodinový experiment Kornath. Přestože se experiment odehrával za sklem, pojistil se profesor protichemickým oblekem, teflonovými rukavicemi a dýchacím přístrojem. „Kyselina fluorovodíková je vysoce toxická a smrtelně nebezpečná,“ potvrzuje i Jaroslav Mráz ze státního zdravotnického ústavu.

Kdyby se kyseliny vzniklé hořením člověk nadýchal, mohlo by mu to být osudné. Kyselina flourovodíková je sice 1000krát slabší než třeba kyselina solná, ale na rozdíl od ní pomalu proniká hluboko do tkáně, kde působí cytotoxicky (ničí buňky) a vysává z kostí vápník. Zastavit prakticky nejde.

Automobilky HFO-1234yf milují

Nové chladivo udělalo mezi klimatizačními náplněmi revoluci. U chladiv se používá stupnice GWP, potenciální vliv na globální oteplování, která říká, kolikrát ten který plyn ohřeje atmosféru více než CO2. Evropská unie rozhodla, že všechny nové vozy homologované od ledna 2011 musí mít chladivo, které dosahuje GWP maximálně 150.

Kupříkladu běžně používané R134a má GWP okolo 1300. Není tedy divu, že výrobci přešli na novinku od fi rmy Honeywell, HFO- 1234yf. Ta dosahuje GWP pouhých 4, a ohřívá tak planetu jen 4krát rychleji než CO2. Automobilky prakticky neměly jinou volbu. „Ford bude tuto látku používat u všech modelů homologovaných v roce 2011 a u vozů vyráběných po roce 2017,“ tvrdí mluvčí automobilky Ford Martin Linhart.

„Vzhledem k platné legislativě musíme plnit Evropskou globální homologaci, a tudíž u nově homologovaných vozidel musí být náplň klimatizace R-1234yf,“ říká i Miloš Adámek z Hyundai Motor. Jsou ale i takové, které odolávají. „V současnosti se to netýká žádného z modelů Renault ani Dacia. Až tato situace nastane, bude nejspíše použito chladivo HFO-1234yf,“ tvrdí Jitka Skaličková z Renaultu.

Nové chladivo odmítá třeba i mladoboleslavská Škodovka. „U žádných současných ani plánovaných modelů Škoda uvedenou látku v klimatizacích nepoužíváme,“ potvrzuje Jakub Šulc ze Škoda Auto.