"Podařilo se nám vyjednat, že provoz českých transportních letadel CASA bude v následujících osmi letech zajišťovat bez dalších prostředníků přímo výrobce," uvedl ministr obrany Martin Stropnický (ANO).
Nová smlouva na servisní podporu měla původně znít shodně, avšak Airbus Defence & Space neprodloužila Omnipolu exkluzivitu. Ministerstvo obrany proto oslovilo přímo výrobce letadel, který jako jediný může zabezpečit servisní provoz a údržbu strojů. Společnost má svá servisní střediska v Polsku a Portugalsku.
Uzavřená smlouva zahrnuje i garanci vysoké provozuschopnosti letounů prostřednictvím takzvaného programu Full in Service Support. "Za tento program, včetně všech předepsaných prací servisu a údržby na osm let, zaplatíme 667 milionů korun. Cenu se nám přitom během posledních týdnů jednání podařilo snížit o více než 53 milionů korun," sdělil první náměstek ministra obrany Jiří Borovec.
Maximální limit plnění smlouvy zahrnuje i program Full in Service Support, podle ministerstva ale nemusí být vyčerpán. "Záležet především bude na případných potřebách mimořádných servisních zásahů či vynucených oprav letounů," dodal mluvčí.
Transportní stroje CASA ve výbavě vojenských letců před několika lety nahradily zastaralé ruské antonovy. Po počátečních technických problémech se staly oporou dopravního letectva. Česko tři letadla CASA koupilo, čtvrté vyměnilo za pět bitevníků L-159 z produkce Aero Vodochody. Nákup letadel CASA za 3,5 miliardy korun přes společnost Omnipol byl od počátku mnohými odborníky kritizován jako předražený.
Ministerstvo obrany v současné době řeší také tendr na servis dvou armádních airbusů A319 v letech 2015 až 2021. Podle serveru E15.cz jsou v nabídkách všech tří uchazečů nesrovnalosti a soutěž tak bude možná zrušena a následně vypsána znovu. Největší nesrovnalosti mají být u společnosti Airbus S.A.S., která podala nejlevnější nabídku za 430 milionů korun. Zakázku by mohla dostat některá z dalších dvou firem. Společnost Airbus ale podle informací E15.cz odmítá poskytnout licence nutné pro opravy strojů, bez kterých není údajně možné servis zajistit.
To odmítá společnost GLOMEX MS. Mediální zástupce firmy Andrej Čírtek ČTK řekl, že je na trhu několik subjektů, které mají k dispozici kompletní know-how a nástroje, aby servis letounům Airbus zajišťovaly bez nutnosti jakékoliv další spolupráce s výrobcem. "Jsme přesvědčeni, že tvrzení, že výrobce může znemožnit poskytování servisu jiným subjektům, než je on sám, je naprosto účelové a slouží k nátlaku na ministerstvo obrany, aby zrušilo soutěž," poznamenal Čírtek.
Podle mluvčího ministerstva Petra Medka výběrové řízení stále běží. "Hodnotící komise se ještě nesešla a nebudeme předjímat její rozhodnutí. Je zarážející, že se na nás jeden z účastníků snaží přes média vyvíjet nátlak," podotkl Medek.