Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), z jehož dílny návrh zákona pochází, ale nechce ustoupit. Požádalo však o odložení projednávání normy ve druhém čtení ve sněmovně.
Návrh zákona má především zvýšit ochranu klientů cestovních kanceláří v případě jejich úpadku a má zamezit postupům některých pojišťoven, které při úpadku cestovní kanceláře vracejí zákazníkům pouze část vložených peněz. Obsahuje proto ustanovení o povinnosti pojišťoven plnit i nad sjednaný limit pojistného plnění.
Takováto právní úprava je ale podle pojišťoven nepřípustná, protože základní právní povinností pojišťoven dle zákona je mimo jiné povinnost postupovat s odbornou péčí a obezřetně a způsobem, který neohrožuje její stabilitu. "Přijetí neomezeného závazku pojišťovny v rámci pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře takovým postupem rozhodně není a pojišťovna by se tak vystavovala riziku postihu ze strany ČNB," uvedla Marcela Kotyrová z asociace.
MMR ale za současným návrhem zákona stojí. "Nedovolím, aby naši občané byli rukojmí pojišťoven a hodlám se na to osobně zaměřit. Jednání pojišťoven považuji za velmi neprofesionální a nekorektní, a mým cílem je ochrana spotřebitelů, v tomto případě všech občanů naší republiky, kteří jezdí dovolenou," uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
Podle pojišťoven lze zajištění požadavku na krytí veškerých, oprávněně uplatněných nároků ze strany klientů v případě krachu CK řešit vytvořením garančního fondu, ze kterého by byly hrazeny nároky poškozených nad sjednaný pojistný limit.
Podle MMR má novela přimět cestovní kanceláře, aby se dostatečně pojistily proti úpadku. Zavádí proto mimo jiné minimální limity pojistného plnění. Činily by čtyři miliony korun pro cestovní kanceláře, které nabízejí zájezdy leteckou dopravou, a jeden milion korun pro kanceláře prodávající například autobusové zájezdy. Podle platné právní úpravy nesmí být limit pojistného plnění nižší než 30 procent plánovaných tržeb z prodeje zájezdů.
Cestovní agentury také zřejmě budou muset u prodávaných zájezdů nově uvádět, která cestovní kancelář zájezd organizuje. MMR by rovněž mohlo zakázat v případě podezření na podpojištění cestovní kanceláři prodej dalších zájezdů.