Polské ministerstvo infrastruktury v prohlášení vyzvalo Berlín, aby po dopravcích nepožadoval dodržování tohoto zákona, "do doby vyjasnění souladu předpisů a jejich interpretace s právem EU". Varšava se domnívá, že bruselská norma upravující práci v zahraničí dává Berlínu právo požadovat v případech, kdy firma svého zaměstnance přímo vyšle za prací do Německa, což prý není případ řidičů projíždějících různými evropskými zeměmi.

Polsko hodlá přesvědčit Evropskou komisi, aby začala problém řešit s německými politiky. Premiérka Ewa Kopaczová se dnes kvůli tomu sejde s eurokomisařkou pro vnitřní trh Elžbietou Bieńkovskou.

Kopaczová již ve středu hovořila o zákoně s německou kancléřkou Angelou Merkelovou. Shodly se na tom, že o uplatňování normy budou jednat příslušná ministerstva obou zemí.

Konzervativní německá politička předtím přislíbila, že hodlá zákon iniciovaný jejími koaličními partnery ze sociální demokracie změnit kvůli jiné jeho části, která přináší nadměrnou byrokratickou zátěž malým německým firmám.

Někteří polští dopravci od čtvrtka začali vybavovat své řidiče průvodním dopisem v němčině, v němž se píše, že se na ně pravidlo nové německý zákon platný od začátku roku nevztahuje. K žádným kontrolám ze strany německé policie však podle agentury PAP zatím nedošlo. Podle německých úřadů přitom hrozí zahraničním zaměstnavatelům, kteří nebudou zákon respektovat, pokuty až do výše desítek tisíc eur.

Kromě polských a českých dopravců mají vůči německé normě výhrady rovněž firmy z Maďarska, pobaltských zemí či dalších států východní části EU. Podle polských médií má však jejich požadavek podporu například i z Británie, Irska či Španělska.

Zástupci dopravců označují vztažení zákona na zahraniční přepravní firmy za diskriminační, protože jej žádná jiná evropská země neuplatňuje. Německo tím podle nich porušuje evropský princip volné dopravy.