"Většina vystavených děl byla zapůjčena z Francie. Vedle prací z Musée d'Orsay a zápůjček dalších soukromých majitelů v Paříži jsou na výstavě zastoupeny také české sbírky, a sice Národní galerie v Praze, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Galerie Kodl a dalších," uvedl ředitel Západočeské galerie Roman Musil.
Konkrétně z Muzea d'Orsay lidé v Plzni uvidí několik vynikajících přípravných kreseb k cyklům Peníze (1902), Mír (1904) a Náboženství (1904) vytvořených Kupkou pro časopis L'Assiette au Beurre. Kolekci zakoupil v roce 2001 francouzský stát z Waldesovy sbírky, bylo to u příležitosti výstavy v Muzeu d'Orsay.
"Ačkoli počáteční období Kupkovy tvorby, které bychom mohli označit za figurativní, zaujímá jak časově, tak i významově v Kupkově díle důležité místo, začíná se mu věnovat větší a zasloužená pozornost teprve v poslední době," řekla spoluautorka plzeňské výstavy Markéta Theinhardtová, jež se specializuje na středoevropské umění 19. století a počátku 20. století a Kupkou se zabývá od roku 1988.
Výstavu v Plzni Theinhardtová připravila s Pierrem Brullé, ředitelem stejnojmenné pařížské galerie, který se Kupkově tvorbě věnuje jako nezávislý badatel a znalec. Oba stojí za první obsáhlou výstavou věnovanou Kupkově figurativní tvorbě, jež byla před 12 lety v Muzeu d'Orsay. Právě na tuto prezentaci chce nyní navázat i projekt v Západočeské galerii.
Podle Musila je možné plzeňský projekt chápat jako doplňující k výstavě Cesta k Amorfě; Kupkovy Salony 1899-1913, uspořádané předloni v Národní galerii v Praze u příležitosti Kupkova památného vystoupení na pařížském Podzimním salonu roku 1912.