"Postní doba je obecně vnímána jako čas ztišení a jistého smutku před Velkým pátkem, připomínkou ukřižování Ježíše Krista. Hudebně však toto období představuje pravé žně. Bylo pro ně vytvořeno obrovské množství skladeb - oratorií, pašijí, mší, motet a další duchovní hudby," uvedl dirigent a varhaník Robert Hugo.

V první části dvoudílné skladby se odehrává soud Hříšníka, který se snaží ze svých hříchů vymluvit. Druhá část představuje Spravedlivého - ten po svém hříchu činí upřímné pokání. Zatímco první je poslán k věčnému zatracení, druhý na přímluvu Panny Marie odchází do očistce, po jehož absolvování má být spasen. Celou scénu sleduje Duše, která v závěru prosí Krista, aby hříšníkům pro své utrpení neodnímal svoje milosrdenství.

V sólových rolích se objeví sopranistka Marie Fajtová (Duše), altistka Markéta Cukrová (Anděl), tenorista Dušan Růžička (Hříšník a Spravedlivý) a barytonista Tomáš Král (Kristus). Koncertním mistrem souboru bude britský houslista Simon Standage.

František Xaver Richter (1709-1789) byl jedním z hudebníků, kteří z vyjadřovacích principů vrcholného baroka vytvořili novou hudební řeč - klasicismus. Hudbu oratoria Iudicium peccatoris et homini iusti lze zařadit do přechodného stylu mezi barokem a raným klasicismem.