"Pokračujeme v linii dokumentárního divadla. Uvědomili jsme si, že divadlo má sílu, kterou nemá žádné jiné umění - umí prezentovat aktuální problémy způsobem, který nezvládne žádná teoretická esej a možná ani film," popsal dnes novinářům důvody, proč Archa připravuje podobné projekty, její ředitel Ondřej Hrab.

Inscenace Vadí-nevadí.cz vznikala déle než rok. Autoři konceptu spolu se hudebníkem Janem Burianem a videoartistou Jaroslavem Hrdličkou postavili na náměstí v Kostelci stan. Bylo to místo, kde každý, kdo prošel kolem, mohl vyměnit svůj příběh za příběh někoho jiného anebo také za kávu, cigaretu nebo malý předmět. Přímo v centru města vznikaly kresby, komiksy a krátké animované filmy a vyprávěly se příběhy. Vznikala malá a větší představení na náměstí, ve škole i kulturním domě.

V inscenaci se Kostelec přesouvá na scénu Archy. Malé město a osudy lidí, kteří v něm žijí, se stávají obecnou metaforou životů všech. Představení ukazuje třeba osmiletého Tomáše, který je Rom a žije v Kostelci nad Orlicí. Má čtyři sourozence, jeho rodiče nemají práci. Tomáš chce být nejlepším tanečníkem. Je jedním z těch, kteří se pomyslně svého okolí ptají: Vadí?

Jedenáctiletá Hana je menší než ostatní a ve třídě je obětí šikany. Nevadí? Hanička se rozhodla chodit na judo. Chce se naučit bránit. Vadí? Běloruska Aňa se s manželem zúčastnila protivládních demonstrací, utekla ze své vlasti a v Česku požádala o azyl. Nevadí? Rok žili v uprchlickém táboře v Kostelci nad Orlicí, kde prožili nečekaně těžké období. Chtějí studovat. Chtějí si najít v Čechách práci a nový domov. Vadí?

Ještě před premiérou autorské divadelní inscenace uvede Archa v úterý a ve středu představení vlámských tvůrců Book Burning. Vytvořili ho spisovatel, esejista a performer Pieter De Buysser a výtvarník Hans Op de Beeck, I přes aktuální téma se silnými politickými přesahy přivážejí velmi poetické divadlo s archaickou, jednoduchou divadelní formou: na scéně je člověk s truhlou, který vypráví příběh.