Odvolací senát v odůvodnění rozsudku uvedl, že nebylo dostatečně prokázáno, že byl změněn předmět smlouvy. Hutní montáže vrdily, že postavily jiný most, než o jakém se jednalo při podpisu původní smlouvy. Předsedkyně odvolacího senátu Kateřina Soltanová uvedla, že okresní soud vycházel z toho, že ke změně došlo při výrobních poradách. S tím se krajský soud neztotožnil, protože na těchto poradách chyběl oprávněný zástupce města i Hutních montáží. Navíc by podle Soltanové změnu smlouvy muselo schválit zastupitelstvo. "Obsah zápisu z porad není písemností, která by mohla sloužit jako dokument o změně předmětu smlouvy," dodala.

Náměstek ústeckého primátora Pavel Boček (nezařazený) ČTK, že vítá rozhodnutí krajského soudu a věří ve vítězství města ve sporu. "Není to ještě konec, ale argumenty jsou na naší straně," řekl. Mluvčí Hutních montáží Eva Kijonková ČTK řekla, že verdikt soudu je pro společnost nepříjemný. "Spor se protáhne minimálně o další dva roky, a to je velmi nemilá skutečnost. Menší firma by takovou věc dávno nepřežila," uvedla.

Okresní soud se znovu musí zabývat tím, zda současný Mariánský most přes Labe byl, či nebyl postaven podle podepsané smlouvy. Pokud by okresní soud dospěl k závěru, že postavený most je jiný a na jeho ceně se Ústí s Hutními montážemi nedohodlo, musela by se stanovit jeho cena podle odvolacího senátu na základě objektivního posouzení. Proti dnešnímu verdiktu si obě strany mohou podat dovolání k okresnímu soudu.

Spor se vede od roku 1999, kdy dodavatel podal na město žalobu. Oproti původním plánům se podle některých znalců změnila konstrukce a technické řešení mostu. Hutní montáže proto požadovaly po městu doplatek. Ústí se hájí tím, že v dokumentech nebyla uvedena konkrétní výrobní řešení.

Okresní soud loni rozhodl, že Ústí musí Hutním montážím zaplatit téměř 184 milionů korun a úroky z prodlení, které k loňskému březnu činily 660 milionů. Úroky by představovaly téměř polovinu ročního rozpočtu města. Samospráva se proti rozhodnutí okresního soudu odvolala. Rozhodnutí se týkalo jen části sporu. Firma se s městem soudí ještě o další peníze.

O soudních nákladech za odvolací řízení dnes krajský soud nerozhodoval. Ústí už muselo zaplatilo soudní poplatky po rozhodnutí okresního soudu, a to 3,44 milionu korun.

Mariánský most byl ve své době nejdražší dopravní stavbou, kterou od roku 1948 v republice financovalo město. V roce 1999 byl most vybrán mezi deset nejkrásnějších staveb světové architektury 90. let, kde byl využit železobeton.

Radka Fialová dr